Byggautomasjon

Gode diskusjoner i vanntåka

Vånntåken blir diskutert på Quality Spa & Resort i Son denne uken. (Foto: Birgitte Henriksen)
Vånntåken blir diskutert på Quality Spa & Resort i Son denne uken. (Foto: Birgitte Henriksen)
04.02.13: Bransjen opplever større eller mindre uenighet om ulike produkter og løsninger, og nå skal temaet diskuteres på Vanntåkekonferansen 2013. Responsen er god.
Etter initiativ fra Brannteknisk forening (BTF) ble Brannfaglig Fellesorganisasjon (BFO) og BTF sammen med Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd (FG) enige om å arrangere Vanntåkekonferansen 2013. Konferansen finner sted på If’s sikkerhetssenter i Hobøl og Quality Spa & Resort i Son, den 7. og 8. februar. Med nærmere 90 deltakere kan arrangørene allerede slå fast at konferansen er i ferd med å bli en suksess. Fem ulike leverandører vil demonstrere sine anlegg, og i tillegg er det et håp om gode diskusjoner og mange «svar» i løpet av de to dagene.

Målgruppen er rådgivende ingeniører, konsulenter, leverandører, forsikring, myndigheter og brannvesen. Fokuset er internt mot bransjen, ikke mot sluttbruker.

I bransjen er det større eller mindre grad av uenighet og diskusjon rundt produkter og løsninger som gjør at spesielt rådgivere og konsulenter får utfordringer når de skal gjøre valg i sine prosjekter.

– Det er uhyre viktig for sluttbrukerne at valgene som blir tatt er riktige og basert på en  omforent tankegang og enighet om kriterier for ulik bruk.
Vi skal unngå diskusjoner rundt systemløsninger og forsøke å se bredere enn til egne interesser. I stedet skal vi se etter muligheter for god utvikling og forsøke å samle bransjen i felles forståelse og enighet.
Det er flere mål med å arrangere vanntåkekonferansen 2013. På den ene siden kommer det kortsiktige målet med å knekke noen feilaktige myter som har satt preg på denne delen av bransjen. Dette vil vi gjøre ved å samle bransjen til samtaler og diskusjon, informere om løsninger og gi et grunnlag for at alle vanntåkeanlegg som installeres er gode nok og tilfredsstiller krav som er satt.
På den andre siden er det viktig at forsikringsbransjen og myndighetene er tydelige på hva de forventer, og at kravstillere får bedre grunnlag for sine avgjørelser. Kort sagt så må kompetansen hos rådgivere og konsulenter blir ytterligere hevet, skriver arrangørene i invitasjonen.