– Et av målene for prosjektet var komplette produktdata, forteller James Bell Ocampo, IT- og digitaliseringsdirektør i Heidenreich.
Rørgrossisten har 45.000 artikler i sortimentet. Det betyr enorme mengder poster med produktdata, noe som gjør behovet for en sentralisert database stort.
– Det var faktisk en veldig viktig forutsetning for at vi skulle starte prosjektet. Hadde vi ikke hatt NOBB, hadde vi ikke gitt oss ut på dette med så kort tidsfrist, understreker IT-direktøren.
I dag har de en høy andel produktdata på sine mange vareartikler.
– Om vi ikke har data på alle våre produkter i dag, har vi det i hvert fall på 95 prosent av dem, sier han.
Se foredraget fra NOBB-konferansen:
Fra NRF til NOBB
Heidenreich satt i gang med nettbutikk-prosjektet i starten av 2024. Med stramme tidsfrister ble de nødt til å tenke litt annerledes.
– Vi bestemte oss for å glemme alt det vi hadde fra før, og begynne på nytt som en startup. Jeg tror det er litt av grunnen til at vi faktisk fikk det til, sier Ocampo.
– Vi hadde en god miks av dyktige folk internt, men også eksterne konsulenter som brakte med seg både fag, agil metodikk og rammeverk, fortsetter han.
Parallelt med nettbutikk-prosjektet hadde Byggtjeneste sitt eget prosjekt med å migrere NRF-databasen over til NOBB.
– Det var veldig vesentlig for oss. Vi hadde jo masse kompetanse i form av mange ansatte som kunne NRF-databasen inn og ut. Nå skulle vi i tillegg utvikle en ny nettløsning over til NOBB, med ny struktur og nye varegrupper, sier digitaliseringsdirektøren.
Bildet: James Bell Ocampo, IT- og digitaliseringsdirektør i Heidenreich sammen med Mikkel Nielsen, adm.dir. i Byggtjeneste under NOBB-konferansen. Foto: Byggtjeneste
Men de gikk vel vitende inn i dette, de var tross alt relativt tett på migreringen.
– Vi var deltager i superbrukerpanelene, og var dermed med på å etablere den nye varestrukturen, så vi har jobbet med NOBB tett hele veien, forteller han.
Støtte på utfordringer
Men likevel. Ocampo innrømmer at to så store parallelle prosjekter, med helt ny nettbutikk i tillegg til ny database, innebar litt neglebiting. De støtte ikke helt overraskende på noen utfordringer underveis.
– Vi avdekket at både vi og leverandørene våre hadde en del datakvalitetsutfordringer. Jeg tror halvparten av varene våre hadde valideringsfeil i migreringsprosjektet fra NRF til NOBB, som gjorde at de ikke ble plassert i noen varegruppe. Derfor jobbet vi parallelt for å få opp kvaliteten, sammen med Byggtjeneste, forteller han.
LES OGSÅ: NOBB – fra evolusjon til revolusjon!
– Det var litt frustrasjoner der innimellom, men det er jo klart at jeg synes NOBB-gjengen kastet seg rundt og hjalp oss mye. Vi kastet på ressurser og vi kom jo i mål, fortsetter IT- og digitaliseringssjefen.
Fokuserte på fire ting
Da de satte seg ned for å bygge den nye nettbutikken ved starten av året, hadde de fire helt tydelige mål for å skape en god nettløsning med bedre brukeropplevelse: Produktdata, søk, samt pålogging og handlevogn.
Det røde båndet kunne kuttes når vi slapp inn utvalgte på vår nye netthandel åtte måneder senere. Med fasit i hånd er IT og digitaliserings-direktør Ocampo veldig fornøyd med løsningen de i dag kan tilby de som besøker den nye nettbutikken.
– Vi har flere hundre kunder som hjelper oss å teste, og skalerer nå opp for å slippe inn flere og flere av våre kunder. Vår nye nettløsning er født i skyen. Den har alle de moderne funksjonene man kan tenke seg og et brukervennlig design. Jeg er kjempehappy og ser frem til videre utvikling av løsningen for å gjøre hverdagen til våre kunder enklere.