VVPs Bjarne Haugland gir på denne måten en treffende, om enn humoristisk, beskrivelse av en del av målgruppen for VA Messene.
VVS aktuelt møter ham i Porsgrunn Arena, som er andre stoppested under årets «VA-tour». VA Messene åpnet med arrangement i Oslo, etterfulgt av Porsgrunn, før Stavanger og Trondheim står på reiseruta i løpet av denne uka.

Viktig lavterskeltilbud
– Det er første gang Porsgrunn er på kartet for VA Messene. Men vi er veldig fornøyde med å ha arrangement her, siden Grenland er et viktig nedslagsfelt for VA-bransjen, med mange spennende aktører og prosjekter. Arenaen her passer fint for vårt messekonsept, selv om vi har slitt litt med å få tilstrekkelig med parkeringsplasser rundt hallen, sier Haugland.

VA Messene er på mange måter Hauglands «baby», og han mener arrangementet har blitt et viktig lavterskeltilbud for VA-bransjen. At Vannsenteret og MEF også er med, gir messen en ekstra dimensjon, mener han.
Står støtt på egne ben
– «Babyen» står støtt på egne ben nå, og jeg håper virkelig at den utvikler seg videre. Vi føler at utstillerne her representerer et bredt spekter av aktører innenfor VA-bransjen. Målgruppen for besøkende er i første rekke kommunesektoren, konsulentbransjen, samt entreprenører og leverandører innen kategorien vann og avløp. I hovedsak er utstillerne VVP-medlemmer, men vi ser også arrangementet som en gyllen mulighet til å rekruttere nye medlemmer. Derfor har vi invitert utstillere her som foreløpig ikke befinner seg under «VVP-paraplyen». Der håper vi selvsagt de har lyst til å komme, smiler han.

Haugland understreker at VA Messene ikke har ambisjoner om å være en konkurrent til andre messearrangement i bransjen.
Nord-Norges tur snart?
– Andre bransjemesser strekker seg gjerne over et par dager, og med konferanser inkludert. Vi ønsker å ha et spisset VA-fokus, og vi legger stor vekt på å være et lavtreskeltilbud for VA-bransjen eksplisitt. Tilbakemeldingene vi har fått, tyder på at vi har truffet godt med dette. Vi har riktignok fått klare oppfordringer om at også Nord-Norge bør få besøk av VA Messene. Det er forståelig, og en løpende vurdering VVP som arrangør må ta. Selvsagt er dette også et kostnadsspørsmål, men jeg tror ikke det finnes en mer effektiv måte å få spredd VA-kunnskap rundt om i distriktene, enn nettopp dette messekonseptet, sier Haugland videre.
Han mener uansett at VA Messene har kommet for å bli, og at han håper dette fortsetter å være en årlig bransjehappening.

– Også forbrukere av VA-infrastruktur
– Jeg vet at enkelte medlemsbedrifter har ytret ønske om at VA Messene blir arrangert annet hvert år, i stedet for årlig som nå. Begrunnelsen har vært et ønske om å kapitalisere, både på kompetansen og pengene til leverandørene. Man trekkes jo tross alt med på mye. Men for min del håper jeg jo at VVP kan samle seg om å arrangere messa hvert år. Vi er ikke bare en del av en bransje, vi er også innbyggere og forbrukere av VA-infrastruktur, understreker han.
100-års perspektiv
– Dermed er vi jo også med på å betale, etter selvkostprinsippet, for arbeidet som bransjen utfører. Den regningen begynner etter hvert å bli stor. Da blir det viktig på slike arrangement å synliggjøre hvordan en samlet «VA-familie» jobber for å forbedre og effektivisere metoder og produkter. Produkter som gjerne skal vare i et 100-års perspektiv, sier Bjarne Haugland avslutningsvis.
