Nyheter

HMS-app forenkler hverdagen

HR-/HMS-koordinator Ellen Bruvoll sjekker ut om det er noe nytt på HMS-appen sammen med Alexander Brudevoll (i midten) og Kristoffer Hustoft.
HR-/HMS-koordinator Ellen Bruvoll sjekker ut om det er noe nytt på HMS-appen sammen med Alexander Brudevoll (i midten) og Kristoffer Hustoft.

– Det er enkelt, oversiktlig og greit, sier HR-/HMS-koordinator i Caverions avdeling i Mo i Rana, Ellen Bruvoll.

Tilbakemeldingen fra medarbeiderne har vært gode. Sikker jobb-analyser kan fylles ut på mobilen, og sendes direkte inn fra stedet – om så også til kunden. Verneinstrukser, prosedyrer og personalhåndbok er med appen alltid tilgjengelig – og alltid oppdatert. Informasjon fra den sentrale ledelsen kan sendes ut til alle samtidig. Avvik og ulykker kan meldes raskt inn. Hvor raskt det går, fikk servicetekniker elektro Alexander Brudevoll merke i vinter.

– I vinter var det dårlig strødd utenfor lokalet vårt og jeg gikk skikkelig på ryggen utenfor her. Da fikk jeg brukt rapporteringssystemet og sett hvor godt det fungerer. Jeg sendte inn avviksmelding om at det ikke var strødd, og rapportert inn at det hadde vært ei ulykke, forteller han.
Bare minutter senere ble han oppringt av HMS-sjefen i konsernet.
– Hun lurte på hvordan det gikk med meg, og fulgte meg opp i forhold til behandling og slikt, sier Brudevoll som kom relativt uskadet fra hendelsen.
Tidligere mener han det ville tatt en dag før han i det hele tatt hadde tatt seg tid til å melde inn hendelsen.

– Når man har det på telefon, så tar det bare et par minutter før avviket er innmeldt. I stedet for at man skal skrive på en lapp som man tar inn på kontoret, setter seg til pc-en for å begynne å registrere. Det er veldig enkelt og er i systemet med en gang, behandlingstiden går betydelig ned, sier Brudevoll.
– Denne appen er utviklet av Caverion og tilpasset vårt behov. Flere og flere går for slike type løsninger. Vi har stort fokus på sikkerhet i Caverion. «Vi jobber sikkert eller så jobber vi ikke», er vårt motto. Vi mener dette er et konkurransefortrinn for oss, både HMS-fokuset og appen, sier Ellen Bruvoll.

Alexander Brudevoll er enig, og peker på at det er mange av deres kunder som også er – og må være – opptatt av HMS-arbeidet.
– Det er ikke bare vi som har strenge krav og mål om ikke å ha ulykker. Kundene har også de samme målene, og da inkluderer det oss entreprenører som skal jobbe for dem, sier han.
Som en teknisk totalentreprenør med fagarbeidere innen både elektro, rør, ventilasjon og automasjon, er det mye sikkerhetsinformasjon medarbeidere og ledere skal holde seg oppdatert på.

– Appen gjør det lettere for oss teknikere. Nå har vi alle skjemaer og prosedyrer lett tilgjengelig. Det ligger på telefonen, så vi kan bare slå opp og sjekke opp ting med en gang – i stedet for permer i bilen som gjerne ikke er helt oppdatert heller. Vi slipper også unna datamaskiner og bla i systemer som vi teknikere ikke bruker så mye ellers, sier Brudevoll.
– Man åpner appen og ser med en gang om det er kommet en ny melding om rutiner eller andre ting som har betydning for HMS. Informasjonen kommer fort ut.

Kilde: Ranaregionen næringsforening