Nyheter

Høy temperatur om konflikter i MEF

Bildet: Entreprenører i asfaltbransjen får i oppdrag å regne på anbud der verken byggherre eller konsulent egentlig vet hva de vil ha. De vet ikke om vi skal prise ut fra vekt eller antall kvadratmeter
Bildet: Entreprenører i asfaltbransjen får i oppdrag å regne på anbud der verken byggherre eller konsulent egentlig vet hva de vil ha. De vet ikke om vi skal prise ut fra vekt eller antall kvadratmeter

Av Odd Borgestrand

Daglig leder i entreprenørselskapet Asfalt Remix AS, og styremedlem i MEF Østfold, Per Erik Brynildsen, sparte ikke på kruttet da han innledet til debatt om anbudskonkurranser og økt konfliktnivå i anleggsbransjen under MEF Østfolds julemøte på Støtvik Hotell i Larkollen i går kveld.  Hans oppgave var å beskrive noen av de utfordringer han møter i sin del av bransjen i samspillet med byggherrer og konsulenter.

– Den største utfordringen er at vi som entreprenører i asfaltbransjen får i oppdrag å regne på anbud der verken byggherre eller konsulent egentlig vet hva de vil ha. De vet ikke om vi skal prise ut fra vekt eller antall kvadratmeter. De forlanger at vi skal varme opp asfalt før den freses. Asfaltvarmere har ikke vært i bruk i Norge de siste 20 årene, men det har ikke byggherrer eller konsulenter fått med seg. De klipper og limer i anbudsdokumenter fra 70-tallet, hevdet Brynildsen. Han var derfor ikke overrasket over det høye konfliktnivået i anleggsbransjen, og mente bedre dialog og kompetanseutveksling nå måtte settes på agendaen også fra MEF sin side.

Kommunikasjonssjef i rådgiverselskapet Rambøll, Nina Kristin Amdahl, lot seg ikke vippe av pinnen av de friske karakteristikkene fra Brynildsen.
– Det handler om samhandling og å lære å lytte til hverandre, var hennes mantra. Hun trakk fram BIM (Bygningsinformasjonsmodellering) som et viktig instrument for samhandling.
– Vi er flinke på prosesser, metoder, teknologi og kunnskap. Evnen til samhandling, ulik kultur innen ledelse, ulike agendaer og andre kulturelle forskjeller er en utfordring. Hos Rambøll har vi utviklet en prosjektmodell som legger vekt på samhandling i tidlig fase. Vi legger opp til utvidet kommunikasjon gjennom hele prosessen. Det er viktig å ha de rette verktøyene, men de hjelper lite om man ikke evner å snakke sammen, sa Amdahl. 

Hun tror at bedre samarbeid mellom alle parter gjennom hele prosjektfasen vil gi mer effektive og lønnsomme prosjekter og færre konflikter.
– Vi har i alt for lang tid arbeidet lineært, altså at den ene ekspertgruppa har overtatt etter den andre. Overleveringsfasen blir mindre sårbar dersom prosjektdeltakerne får bedre forståelse for hverandres oppgaver . Rambøll som rådgiverselskap lykkes best når de gode hodene kommuniserer ved å lytte til hverandre gjennom hele prosjektet. Skal vi levere gode bærekraftige løsninger må vi innta en mer helhetlig tilnærming til oppgavene tidlig i prosessen, understreket hun. 

Som svar på Brynildsens karakteristikk mente hun at en god rådgiver er den som lytter mye og stiller spørsmål. Det er imidlertid utfordring at regelverket for offentlige anskaffelser gir lite rom for spørsmål og oppklaring, mente kommunikasjonssjef Amdahl.