En utbredt og økende følelse av utrygghet, kompleksitet og tvetydighet har bare forsterket trenden, spesielt i privatboligen, der det er behov for rom og ting som reflekterer beboernes personlighet. Baderom og kjøkken er her i fokus. Dels på grunn av de personlige ritualene som utføres her – matlaging på felleskjøkkenet og egenpleie alene på baderommet – dels på grunn av den spesielle rollen som hjemmets ting spiller når folk rører ved og samhandler med dem.
”Hvordan kan arkitekter og interiørarkitekter bedre forstå sine kunders stadig skiftende personlige ønsker og dermed utvikle særegne og bærekraftige løsninger som gir mening og glede i mange, mange år? Og hvordan får kundene rom som er skreddersydd for deres helt individuelle behov?” spør Anke Sohn, Head of Global Marketing AXOR.
Whitepaper besvarer individualiseringens spørsmål
Med prosjektet DISTINCTIVE undersøker AXOR blant annet disse spørsmålene i en unik utforskning av individualisering og individuell luksus i de private oppholdsområdene. Ekspertintervjuer, samtaler med AXOR designpartnere og baderomsinspirasjon fra kjente arkitekter som Tristan Auer, Maison Sarah Lavoine eller Hadi Teherani byr på håndfaste løsninger som både arkitekter og designglade forbrukere kan la seg inspirere av. AXORs whitepaper «Expressing your personality. Individualization as the ultimate luxury» gir stoff til ettertanke og utforsker blant annet spørsmålet ”Hvorfor fører industrialisering til individualisering – og hva betyr luksus i dag? Ekte luksus?” Den viser individualisering som en megatrend i et samfunn som hele tiden differensierer seg, og hvor sterke merkevarer står for verdier og kvalitet.
AXOR: Selvskrevet designekspert
AXOR ble grunnlagt i 1993 med et oppdrag om å bringe personlighet inn på badet og er derfor selvskrevet for å moderere samtalen som er dypt forankret i merkets egen umiskjennelige holdning til design, samarbeid og innovasjon. I over 25 år har AXOR jobbet med verdenskjente designere for å skape rom for vannet som uttrykker brukerens unike personlighet. ”Våre produkter utvikles til personligheter av personligheter,” slik sammenfatter Anke Sohn merkets holdning. ”Dette sees tydelig i vår AXOR produktportefølje, som skiller seg ut med sitt brede utvalg av stiler. AXOR utvider mulighetene for personlig uttrykk med AXOR FinishPlus, en rekke eksklusive farger og overflater, og med AXOR Signature tar vi individualisering til et helt nytt nivå.”