Av Odd Borgestrand
Frankfurt
Det er umulig å ha oversikt over alle norske delegasjoner som enten er ankommet eller er på vei til Frankfurt. Pågangen til VVS-aktuelt for å få omtale er imidlertid rekordartet. De neste dagene handler det om innovasjon og bærekraft for sanitærløsninger og energibesparende oppvarming, air-condition og byggautomatisering, kombinert med fornybar energi.
Under mottoet «komfort møter teknologi» samler årets ISH-messe rundt 2400 utstillere som alle ønsker å presentere sine nyeste innovasjoner. Utvalget som presenteres under ISH dekker alle aspekter av fremtidsrettete byggeløsninger. Det er ventet godt over 200.000 besøkende fra hele verden under årets ISH. Messen i 2013 opplevde en liten nedgang på grunn av spesielle værforhold og streiker, men alt ligger til rette for at årets messe skal komme opp på 2011-nivå, da det var 204.000 innom portene på de fem dagene messen varte.
Blant norske aktører som vi vil møte de neste dagene er berederprodusentene Oso Hotwater og Høiax. Oso Hotwater lanserer en ny serie for indirekte oppvarmede produkter som er beregnet for det europeiske markedet.
Høiax er i vekst, og satser spesielt på økning i eksportmarkedene. På ISH messen stiller de ut både nye produkter, og produkter som er velkjente for det norske markedet.
Av andre norske aktører vil vi møte Function Tenchnology fra Bergen, Eurobad fra Drammen og videre selskaper som TECE, Energisentrum, Geberit, Morten Engebretsen, Roth Nordic, Purus Joti, Holtan Trading, Laufen og VVS Marketing, Nordpeis, Wilo, Lindab, Duravit og mange flere.
Det er knyttet stor interesse til avdelingen for gulv og vegger, der tysk sanitærindustri har slått seg sammen i en stor felles stand ved siden av trendforumet «Pop up my Bathroom». Her var det kø fra tidlig morgen allerede på åpningsdagen, og køene vil nok vedvare fram til messa stenger på fredag.
Trendforumet «Pop up my Bathroom» viser baderomstrendene både for i år, og de trendene som er forventet å komme også neste år. Det tyske bransjeforbundet som representerer sanitærindustrien, inviterer alle ISH-besøkende til å delta med aktuelle spørsmål rundt baderomstrender. Fire nye baderomskonsepter vil bli presentert de neste dagene. Badet og velværen i dette rommet skal prioriteres opp. Det vil både italiensk, tysk og spansk industri jobbe knallhardt for å realisere, etter noen tøffe år i bransjen.
I tillegg til tysk storsatsing vil også 13 av de største italienske merkevareprodusentene dele en felles stand under navnet «Design Italia».