Nyheter

Kamstrup vinner Cleantech-pris

Bildet: (Fra høyre) Jesper Daugaard (Marketing Director) og Henrik Rom (Chief Financial Officer)
Bildet: (Fra høyre) Jesper Daugaard (Marketing Director) og Henrik Rom (Chief Financial Officer)

Det er evnen til å matche globale trender innenfor intelligent måling, datadreven ressursstyring og høy innovasjon i utviklingen av komponenter som fikk juryen med tidligere styreleder i DONG Anders Eldrup i spissen til å peke ut Kamstrup.

Løsningen på de globale miljø- og klimautfordringene handler i stor grad om å finne nye løsninger og teknologier på allmenne prosesser og produkter. Derfor gis Cleantech-prisen ved EY Entrepreneur Of The Year til en virksomhet som går fremst i utviklingen og håndteringen av produkter og ytelser som er med på å redusere ressursforbruk og/eller minske forurensning. I år går Kamstrup av med seieren for sitt svar på den globale etterspørselen av intelligente løsninger til måling av energi og vann.

– Det krever normalt både tid og massive investeringer i teknologi for å lykkes med cleantech-virksomhet. Men det er et marked i sterk global vekst, og derfor en investering i fremtiden. Dette har dagens vinner forstått. Ved målrettet fokus på fremtidens løsninger har de tilpasset produkter etter den etterspørselen som vil være den dominerende i årene fremover. Det er denne graden av omstilling mange tradisjonelle danske virksomheter kan komme til å bli inspirert av, sier Anders Eldrup, juryformann og formann for Copenhagen Cleantech Cluster og Offshoreenergy.dk.

Finalistene er blitt bedømt ut fra de seks overordnede kriteriene entreprenørånd, inntjening, strategisk virksomhetsutvikling, personlig integritet, innovasjon og fremtidig potensial. Og i den siste tøffe finalerunden falt valget til slutt på Kamstrup.

– Vi er stolte over at vi som en 70-årig virksomhet kan vinne Entrepreneur of the Year Cleantech-prisen, og vi tillegger en stor del av årsaken til suksessen av vi har klart å bevare en handlekraft og et engasjement blant de 900 medarbeiderne som man typisk ser blant unge virksomheter, uttaler Kamstrups marketingdirektør, Jesper Daugaard.

– Kamstrup investerer stort i innovasjon og teknologi. I etterkant ser vi at vi har vært gode til å forutsi hvilke behov markedet vil etterspørre i fremtiden. For fire år siden utviklet vi for eksempel de intelligente vannmålerne som fremsynte vannverk etterspør og bruker i dag”, sier Kamstrups økonomidirektør, Henrik Rom.

Utover å ha hver fjerde medarbeider involvert i utvikling, har Kamstrup også valgt å satse på en høyteknologisk og automatisert produksjon i Danmark.

– Der mange andre danske virksomheter har flyttet elektronikkproduksjonen sin til Kina, har vi hatt en strategi om å ha et tett samarbeid mellom produksjon og utvikling. Det gir en hurtigere introduksjon av nye produkter og sikrer en høy kvalitetsstandard. At vi samtidig er konkurransedyktige og kan selge danskprodusert elektronikk i Kina er selvfølgelig også en avgjørende faktor, påpeker Henrik Rom.

– Vi måler suksess ut fra hvilken forskjell vi utgjør for våre kunder og samfunnene de tjener. Samtidig utfordrer vi alltid hverandre til å gjøre det som allerede er godt, enda bedre. Det er et godt utgangspunkt for å skape langsiktig forandring og dynamikk, tilføyer Jesper Daugaard.