Av Odd Borgestrand
Comforts 54 ulike leverandører får en sentral plass under kjedens årlige kick-off på Gardermoen, rett og slett fordi kjede og leverandører lever i et gjensidig avhengighetsforhold. Det bekrefter daglig leder i Foss Bad, Tone Foss By. Foss Bad har vært en del av Comfortsamarbeidet siden kjeden ble etablert.
– Uten egne butikker er vi avhengig av kjedene for å selge inn våre utstillinger. Det er viktig for oss som norsk produsent å ha et vindu ut mot det norske markedet, sier Foss By til VVS aktuelt.
Foss Bad er inne i alle de norske kjedene, og finner det uproblematisk.
– Vi leker med alle, sier Tone Foss By med et smil. Kulturen er forholdsvis lik i de ulike kjedene. Mange rørleggere går igjen på tvers av kjedene, og vi opplever at alle som jobber i butikk er glad i jobben og i kjeden sin, sier hun.
By bekrefter at forhandlinger er en del av spillet.
– Jeg opplever at kjedene har god respekt for oss som leverandør, og vi vet at vi er avhengig av hverandre for å få til et godt salg. Derfor blir vi med i denne typen samarbeid så lenge vi kan puste, sier By til slutt.
Unidrain og Comfort har samarbeidet siden Unidrain kom inn på det norske markedet i 2003. Unidrain hadde i starten grossistsamarbeid med Syberg, og dermed fikk Comfort tilgang til hele Unidrain-sortimentet.
– De tette båndene til Comfort skal fortsette, og derfor blir det litt spesialservice når vi nå har startet en ny Unidrain-epoke i Norge, sier markedssjef Ståle Johannesen til VVS aktuelt.
Avtalen gir oss en unik tilgang til «comfortørene», vi får vist fram våre produkter og vi kan gjennomføre en rask produktopplæring til butikkpersonalet som driver med innsalg.
– Vi henvender oss til de kundene som vil ha «det lille ekstra» med dansk design, og mange av disse kommer inn i Comfortbutikkene.
Gjennom dette kjedesamarbeidet kan vi også samarbeide med andre leverandører slik at vi sammen kan gjennomføre regionale kampanjer rundt om i landet. Det er en vinn-vinn situasjon både for kjedebutikkene og for oss som leverandører, mener Johannesen.
– Det blir en hektisk reisevirksomhet, både med tanke på salg og undervisning ut over våren og høsten. På den måten kan vi bygge opp kunnskap, troverdighet og trygghet rundt våre produkter, sier Johannessen.
Bildet: Avtalen med Comfort gir oss en unik tilgang til «comfortørene» der vi får vist fram våre produkter og kan gjennomføre produktopplæring til butikkpersonalet som driver med innsalg, sier markedssjef Ståle Johannesen, her ivrig opptatt nettopp med innsalg av Unidrains nye Glassline, – en integrert dusjvegg i 10 mm glass. (Foto: Odd Borgestrand)