Prosjektleder for Snøhvit-prosjektet, Egil Gjesteland.
Prosessanlegget vil bli hjertet i LNG-fabrikken på Melkøya. Hele modulen veier 35.000 tonn, og er den største enkeltdelen til anlegget for flytende, nedkjølt gass.
De siste dagene har Dragados’ verftsarbeidere jobbet knallhardt for å komme i mål. Til tross for at det gjenstår 300.000 arbeidstimer, hevder prosjektleder for Snøhvit-utbyggingen, Egil Gjesteland, at dette er gode nyheter.
Mindre enn ventet
– Vi så for oss opp mot nesten det dobbelte. Men allerede nå, er det klart at vi ligger i den nedre delen av den resterende arbeidsmengden, sier han til Finnmark Dagblad.
Det er i hovedsak etterarbeid på rørene, samt isolering av elektroinstrumentene som gjenstår. Ifølge Nils Bjørn Jordal, leder for Statoils prosjekter på land, vil arbeidet starte umiddelbart etter ankomst i Hammerfest.
Starter fra toppen
– Vi begynner med rørene helt i toppen av konstruksjonen, slik at vi etter hvert kan dekke til anlegget når høsten kommer. Deretter vil vi få på plass betong i bunnen. Alt dette skal gjøres i Hammerfest av Aker Kværner, sier han.
De totale overskridelsene for Snøhvit-prosjektet har etter hvert kommet opp i svimlende seks milliarder kroner. Summen ble kjent for temmelig nøyaktig ett år siden. Egil Gjesteland vil ikke ut med hvor mye ekstra jobben ved Dragados har kostet Statoil.
Ingen endringer
– Vi tallfester ikke overskridelser. Men det opprinnelige estimatet som kom i fjor, står fremdeles ved lag, slår han fast.
I dag klokken 07.00, starter den møysommelige jobben med å fløte prosessanlegget over på verdens største tunglastefartøy, ”Blue Marlin”. Skipet har et dekksareal på 178 ganger 63 meter. 10. juli skal fartøyet være framme i Sørøysundet utenfor Hammerfest.
– Dette kan meget vel være en måte å gjøre ting på også på de leteområdene som nå vokser opp på russisk side. Nå har vi vist at vi kan gjøre det, og det vil skape nye forretningsmuligheter, sier informasjonsleder i Statoil, Sverre Kojedal.