Det er blant annet ITS som gjør det mulig å passere bomstasjoner uten å måtte stanse for å betale manuelt.
ITS brukes også til å regulere fartsgrenser der det er satt opp skilt med LED-lys, det brukes til styring av tunneler. Fullt utbygd skal det også bidra til å styre trafikken på en måte som reduserer køproblematikken betraktelig.
Da lovforslaget ble sendt på høring i fjor sa avdelingsdirektør Ivar Christiansen til tu.no at loven skal bidra til at Norge får samme systemer som øvrige eruopeiske land. I praksis betyr det blant annet at systemene som sender trafikkinformasjon til GPS er er standardisert og felles for alle.
Nå skal Stortinget behandle lovforslaget før det vedtas, deretter starter arbeidet med å utarbeide forskrifter. Teknisk Ukeblad, fagbladet Våre Veger og medlemsorganisasjonen ITS-Norge arrangerer 17. september konferansen Smarte Veger der ITS-systemer står i fokus.
På foredragslisten står blant annet stortingsrepresentant Lillian Helleland fra transportkommiteen, Silje Færestrand fra Q-Free, Atle Årnes fra Datatilsynet, Richard Nash fra IBM Global Business Cervices og direktrø for ITS-systemer i Statens Vegvesen, Ivar Christiansen.
(Kilde: Automatisering)