– Dette er kick off for en prosess som kommer til å ta tid. Innen 2015 skal vi ha langt flere læreplasser enn vi har i dag. Vi må se både på kort og lang sikt. Vi vet at det per i dag er 312 lærlinger som mangler plass, og det er mange. Vi må ta tak i de fort, og da gjør vi dette med brask og bram og ser hva vi kan få til, sier Kristin Saga.
– Deretter gjelder det å jobbe over tid, både for å få opp anseelsen til yrkesfagene og få en bedre match mellom hvor det er behov for lærlinger og hvor lærlingene selv vil, sier hun.
Prosjekt til fordyping
PFT (prosjekt til fordypning) er et fag i skolen som er veldig viktig og sentralt for å få læreplass. Det er viktig å se dette som et helhetlig opplæringsløp, sier Kristin Saga.
Det norske arbeidslivet er avhengig av rekruttering av fagarbeidere med høye kvalifikasjoner. For å lykkes med dette, er det nødvendig at yrkesfagene sikres en status som gjør dem attraktive og man må sikre bedre gjennomføring i videregående opplæring. Målsettingen er at flere fullfører med fag- eller svennebrev.
For å oppnå at flere gjennomfører, ønsker partene gjennom en samfunnskontrakt for fag- og yrkesopplæringen å fornye samarbeidet mellom utdanning og partene i arbeidslivet.
Privat og offentlig
En hovedmålsetting for partene er flere læreplasser i privat og offentlig sektor, og partene forplikter seg til å gjennomføre tiltak for å oppnå dette.
Disse fagene har for mange søkere i forhold til lærebedrifter: Tømrer, frisør, profileringsdesign, automatisering, dataelektroniker, elektriker, barne- og ungdomsarbeider, helsefag, kokk, konditor, IKT, salg, sikkerhet, reiseliv, bilfagene, industrimekaniker, sveisefag, matros, motormann.
Etterspør lærlinger
Samtidig er det bransjer som etterspør lærlinger. Eksempler på det er: Kulde- og varmepumpemontør, industriell matproduksjon, logistikk, yrkessjåfør, kjemi-prosess, laboratoriefag, betong, maler, murer, rørlegger, stillas, taktekker, ventilasjon og blikkenslager.
Det er mulig å ta fag- og svennebrev i 180 ulike fag. I Vestfold har vi 1750 løpende kontrakter. I fjor tok 1172 fag- og svennebrev.
Store forskjeller
Ringerunden har allerede gitt resultater, men det er stor forskjell på kommunene.
– Det er veldig forskjell på kommunene. Holmestrand skiller hittil ut som den kommunen som har tatt inn flest lærlinger. De har også gode erfaringer med det. Vi har også en del lærlinger i fylkeskommunen. Det er en veldig verdifull tilførsel. De kommer inn i et miljø de trives i, og det er unge mennesker som er med å sette humør i folk, sier fylkesordfører Per-Evind Johansen.
Vi får ta en runde til bedriftene våre. Både vi og kommunene bør gå foran. Det er litt pinlig hvis vi skulle være jumbo i klassen, da mister det tyngde når vi skal påvirke de andre bedriftene, sier han.