Nyheter

Ny prisstruktur presser inntjeningen

Illustrasjonsbilde (shutterstock.com)
Illustrasjonsbilde (shutterstock.com)

Av Bjørn Laberg

Dette fordrer at installatørene tar høyde for disse endringene når det skal faktureres, skriver Dansk VVS.

– Det er klart at når listeprisene faller så har installatørene et problem, dersom det er disse man fakturerer etter. Man bør derfor overveie å endre fordelingen mellom avanse på matereialer og på timer, sier Bjørn Hove, konsulent i Tekniques utviklingsavdeling.
Prisstrukturen i den danske VVs-bransjen forandrer seg nemlig raskt i øyeblikket. Storgrossister som Brødrene Dahl, Solar og AO Johansen har alle innledet en prosess, som skal føre til et nytt prisbilde med lavere rabatter og mer realistiske listepriser.

– Omstillingen skjer løpende, og det er derfor fremdeles uklart hvor mye av grossistenes listepriser og rabattsatser som blir berørt, men endringene bør uansett ikke påvirke installatørenes nettopris. For eksempel har Brødrene Dahl understreket at de bebudede endringene ikke får betydning for faktisk innkjøpspris, samlet sett. Installatørenes omkostninger blir derfor ikke mindre, og sluttkunden kan følgelig ikke forvente billigere VVS-installasjoner, mener Hove.

Hove oppfordrer installatøren å lære av bilbransjen, som har greid å øke prisene ved hjelp av pakkeløsninger.

– Dette gjør det mulig å flytte en større del av avansen fra materialer til timer. En pakkeløsning bilbransjen benytter, kan eksempelvis være en «standard service», som typisk koster 3000 kroner på et autorisert verksted. Dersom vi antar at deleforbruket, i form av olje, pakninger og spylevæske utgjør 600 kroner av prisen, utgjør mekanikerens timeforbruk 2600 kroner. Mekanikeren bruker kanskje 1.5 time på jobben, noe som gir en gjennomsnittlig kundepris på cirka 1600 kroner. Dette er markant mer enn prisen på en «ordinær» verkstedtime, som i dag er rundt 500 kroner, poengterer Hove, som mener dette er veien å gå for de danske VVS-installatørene.