Nyheter

Nytt sykehus med få barnesykdommer

Det er et mylder av ulike profesjoner og leverandører som har vært med på å bygge opp det som har blitt Norges mest moderne sykehus. 92.300 kvadratmeter med utallige rør
Det er et mylder av ulike profesjoner og leverandører som har vært med på å bygge opp det som har blitt Norges mest moderne sykehus. 92.300 kvadratmeter med utallige rør

Det betyr ikke at det dukker opp utfordringer og overraskelser med ujevne mellomrom. Det er stadig ombygginger, justeringer og utvidelser for å tilpasse sykehuset til bruken. – Vi har opplevd få barnesykdommer, og det som oppstår er ikke verre enn at problemet løses raskt i samarbeid med de ulike leverandørene, forteller Lindbeck.

Krevende oppgave
Alle hjulene holdes i gang både på det nye Sykehuset i Østfold og i de øvrige byggene som teknisk avdeling har ansvaret for.
– Regner man med alle helsebyggene vi har ansvaret for i Østfold kommer vi opp i nær 200.000 kvadratmeter. Sykehuset på Kalnes utgjør 92.300 kvadratmeter, forteller Lindbeck.
– Min oppgave er å sørge for at mine fag blir ivaretatt, understreker Lindbeck, som har 10 medarbeidere på laget. Det er totalt 50 ansatte innen drift når man tar med hele teknisk avdeling.

Lufta er for alle
– Ventilasjonen er veldig kompleks, vi sørger blant annet for at laboratorier og operasjonssaler får korrekt varme og kjøling. Det samme gjelder alle pasientrommene på sykehuset. Luften har veldig mange funksjoner her, ikke minst når det gjelder varme og kjøling, hygiene og sikkerhetskrav. Gasser skal også frem, og alt skal være sikret. Om et system bryter sammen, så skal reserveløsningen slå inn, forklarer Lindbeck. Det er derfor dobbelt opp av mange løsninger.

Alt skal virke
Jobben som gjøres med å holde VVS-løsningene på sykehuset i gang skjer nærmest i det skjulte.
– Vi skal ikke synes, ting skal bare virke. Det blir bare lagt merke til når det ikke virker, forteller Lindbeck, som ikke legger skjul på at etter to års drift melder vedlikeholdsbehovet seg. Det er valgt solide komponenter og gode løsninger, men man kommer ikke unna utskifting av filtre og service på pumper – bare for å nevne noe.
Et eksempel på noe som bare må virke er tilgangen på rent, friskt vann. Lindbeck bruker Uponor som eksempel på et prikkfritt samarbeid.

Bunnsolide løsninger
Uponor har blant annet levert rørfordelerskap for tappevann. Rørfordelerskap går ut til dusj, toalett og vask.
– Dette er bunnsolide og gode løsninger. Uponors tappevannsløsninger for varmt og kald vann fungerer prikkfritt, det samme gjelder snøsmelting som sørger for at det er trygt for alle å benytte uteområdene til sykehuset, forteller Lindbeck.

Få problemer
De helt store tingene har ennå ikke dukket opp, men Lindbeck og hennes medarbeidere er forberedt på det verste. Alle de kritiske systemene er doble, bryter noe ned står reserven klar.
– Vi er fremdeles inne i en reklamasjons/garantiperiode. De aller fleste leverandørene stiller opp og ordner opp uten å klage. Det har vært svært få problemer, sier Lindbeck.

Fin faglig bredde
Medarbeiderne går daglige runder for å sjekke at alt fungerer som det skal.
– Vi går forebyggende runder for å påse at ting virker som de skal. Mye innen VVS-faget – og mere til – sjekkes grundig 2 ganger i uka i tillegg til de daglige prosedyrene.
– Vi har et sammensveiset team med fagkompetanse fra flere felt. Vi har rørleggere, kjøletekniker, automatiker og en prosessoperatør med i teamet. Vi har også kompetanse innen elektro, forteller Lindbeck.
– Jeg er ikke alltid hands on ute for å løse problemer, men jeg henger meg på gutta når jeg har anledning, smiler Lindbeck, som selv er VVS Ingeniør med bakgrunn fra blant annet ABB Miljø.

Handlekraft
– Det er moro å få være med på å løse problemer. Heldigvis har vi så langt unngått de store hendelsene med konsekvenser for liv og helse. Jeg ser at vi nå og fremover får igjen for kloke valgt som ble tatt tidlig i byggeprosessen. Langsiktighet og godt samarbeid på tvers av fagområdene og med leverandører gir oss styrke og handlekraft, understreker Lindbeck.