Innlegg

Oljekrisen som forsvant

Endringene har vært gjennomført uten oppsigelser og permitteringer og viser at de virksomhetene som er omstillingsvillige og fleksible kan løse oljenedturen. Oljekrisen siste året har satt mange norske servicebedrifter under press. De som ikke evner å omstille seg raskt nok vil måtte gjennomgå slitsomme prosesser med oppsigelser og permitteringer, utallige refinansieringsforsøk og til slutt avviklingsvurderinger. Prosesser som tærer hardt på både motivasjon og omstillingsvilje hos de involverte. – Interpersonell så tidlig den nedadgående trenden for norsk verfts- og oljeservice industri. Sammen med de ansatte bestemte de seg raskt for å snu fokuset fra oljesektoren til to nye vekstsegment i Norge – bygge bransjen og eksport industrien. Det ble satt opp kreative grupper som jobbet med omstillingsprosessen, sier Roger Hansen, daglig leder hos Interpersonell AS. – Nye oppdragsgivere og markeder ble vurdert. Justeringer og tilpasninger av kompetanse og produkt ble gjennomført. Endringer i markedsføring og kommunikasjon ble aktivert. Interpersonell er et godt eksempel på at et godt samarbeid mellom ansatte og ledelse, en klar omstillingsstrategi og endringsvilje kan løse store markedsutfordringer, Hansen. – I dag kan ledelsen og de ansatte glede seg over en svært vellykket snuoperasjon som sikret både jobber og lønninger i en kritisk fase for mange norske fagservice leverandører, sier han avslutningsvis.