Av Odd Borgestrand
Paris
I Paris er totalt 2429 utstillere på plass på det enorme messeområdet nord i byen, men heller ikke i år er norske selskaper representert med egen stand. Av de nordiske landene er Finland representert med tre selskaper, Danmark og Sverige med seks hver, mens Norge og Island glimrer med sitt fravær.
– Det er ikke marked for ei grønn messe i Norge. Det er flott at vi har norske representanter som fokuser på miljøvennlige alternativer innen byggeindustrien. Det er et riktig og viktig tema, men Bygg Reis Deg vil ikke bli ei grønn messe, slik Birgit Rusten ønsker, sier Arne Markussen til VVS aktuelt.
– Det er ingen som har suksess med grønne messer. Grønne konferanser blir heller ikke mottatt på en bærekraftig måte. Styret i Bygg Reis Deg måtte i fjor avlyse arrangementet Green Arena Skandinavia på grunn av for dårlig oppslutning både blant utstillere og besøkende, sier Markussen videre.
– Vi forsøker å skape et grønt marked gjennom våre forbildeprosjekter, og det er selvsagt skuffende at Bygg Reis Deg ikke har tro på at de kan fylle en av sine haller på Lillestrøm med «grønne produkter», parerer Rusten.
– Interessen for «grønt» er ikke stor nok. Vi vil være grønne, og vi snakker mye om det, men når det kommer til handling viser det seg at vi har det på avstand, kommer det fra Markussen.
– Jeg mener Bygg Reis Deg bør løfte fram grønne produkter og gjerne samle miljøvennlige og energitekniske løsninger på et felles område. Det burde være nok av utstillere som har denne typen profil, sier Rusten videre.
De to diskuterer i en god tone, og begge mener en grønn profil er viktig for norsk byggenæring.
– Det hadde vært helt ideelt for oss å ha en grønn hall E på Lillestrøm, men det er dessverre ikke fokus nok, og vi kan ikke la en hall stå tom, slår Markussen fast. Rusten mener fokuset på miljøvennlige produkter vil bli stadig sterkere, blant annet som følge av Breeam-sertifiseringen.
– Alle leverandører må ha et grønt fokus, men det viser seg at det ikke er nok med den gode viljen. Jeg jobbet mot leverandører i fire måneder i forbindelse med Green Arena Skandinavia, og det var ingen lett jobb, for å si det mildt, medgir Markussen.
– Det er viktig å bruke Bygg Reis Deg som en arena for grønt miljø, uten at det dermed blir en «helgrønn messe», konkluderer Rusten.
Salgssjef Arne Markussen er i Paris for å studere arrangørenes gjennomføring av en av Europas største byggevaremesser. Måten konferansene gjennomføres på, hvordan stands bygges og hvordan utstillerne håndterer sine gjester, er det han er opptatt av. Her satses det stort i antall kvadratmeter og de som står på stand er også aktive for å få folk i tale.
– Norske utstillere er langt mer beskjedne enn hva tilfellet er i Paris. Mellomeuropeere har en annen kultur enn oss når det det gjelder messer. Norge er ikke et messeland, eksempelvis sammenlignet med Frankrike og Tyskland. Her betyr messer langt mer enn hos oss, mener Markussen.
Han ser det som sin oppgave å bidra til at utstillere på Bygg Reis Deg skal få mest mulig ut av sin stand. Målet er at utstillerne skal oppleve suksess. De skal nå ut med sitt budskap og de skal lykkes med sitt omdømme og sitt salg.
– Skal vi og utstillerne nå våre mål krever det stor innsats både før, under og etter ei messe. Det er et håndverk både for oss som arrangører, men også for den enkelte utstiller. Det er krevende å være på ei messe. Det er mye som må gjøres riktig for å lykkes, understreker Markussen.
Han er overrasket over at den økonomiske krisa i Europa er lite synlig under Batimat i Paris. Her satses det, selv om det er noen tusen kvadratmeter ledig plass. Antallet utstillere er sunket med 100 sammenlignet med forrige messe, men publikumstilstrømningen er stor. Kanskje ender det hele opp med 400.000 besøkende i år.