Aktuelt

Oppgraderer flere busslommer med varmekabler

– Varmekablene vil forbedre tilkomsten til busslommene vinterstid og redusere faren for skader på passasjerer på grunn av is og slaps, sier prosjektleder Harald Sesseng og avdelingsleder Øystein Todal hos ON Energi i en pressemelding.

Legging av varmekabler i over 100 busslommer i Trondheimsområdet er en del av prosjektet MetroBuss hvor målsetningen er nullvekst i biltrafikken i henhold til Bymiljøavtalen fra 2016. Veksten i persontransporten skal tas med kollektivtrafikk, sykling eller til fots for å nå målet om nullvekst. Tiltakene i MetroBuss skal sikre god fremkommelighet for busser og passasjerer. Innen august 2019 skal infrastruktur ved stasjoner, strekninger, omstignings- og knutepunkter være på plass.

ØS Varme har markedets kraftigste varmekabel
MetroBuss monterer nå varmekabler på de fleste av sine holdeplasser. I dette prosjektet valgte de elektrisk fremfor vannbåren varme. Vannbåren varme er et altfor tregt varmemedium med altfor lav varmeeffekt i bakken. ØS Varme ble valgt fordi de hadde den kraftigste varmekabelen i markedet, som var dobbelarmert, flertrådet og med en ytre kappe som tåler varm asfalt.
– Vi har også levert alt av styringssystemer og følere til MetroBuss. Kabelen har en varmeeffekt på 30 watt pr. meter, og blir montert med 350 watt effekt pr. kvm. Med dette får holdeplassene en varmeeffekt fra ca. 20 kWh og helt opp til 80 kWh på de største. Hver holdeplass har lokal styring, som trer i kraft ved snø og temperaturfall, sier distriktssjef Staale Berg hos ØS Varme i meldingen.

Intens monteringsfase
For ON Energi er MetroBuss prosjektene viktige oppdrag, som passer fint inn i infrastrukturporteføljen. – Vi jobber nå på spreng med å ferdigstille arbeidene slik at bussene kan begynne å bruke bussholdeplasser i august, sier Todal og Sesseng. – Fra sommeren 2018 og frem til august i år har 4-5 montører vært involvert i dette prosjektet. Fortsatt gjenstår mye arbeid før vi er i mål. Det er ikke enkelt å oppgradere busslommene på et fullt trafikkert veinett. I tillegg til å legge varmekabler monterer vi styreskap til busskuret med billettautomat, sanntidsvisning, reklameskilt, og belysning, understreker de.

Omfattende utbyggingsarbeid
Vi besøkte montørene når arbeidet med å legge varmekabler, strømtavler, sanntidsvisning på skilt og reklameskilt pågår for fult. – På de største busslommene, som kalles knutepunkt, er arbeidet omfattende. Eksempler på dette er Strindheim-, Ranheim- og Tonstadkrysset hvor det er flere busslommer med høy trafikktetthet fra så vel kjørende som gående. Det er derfor gjort nødvendige tiltak for at myke trafikanter kommer seg trygt frem når vi holder på med å utbedre busslommen, sier Todal og Sesseng.

Sparer oss for mye tid
– For å slippe å montere varmekablene på hver bussholdeplass i all slags vær, har ON Energi bygd en benk i arbeidshøyde på sitt verksted hvor varmekablene sammenstilles. Sesseng hos ON Energi og Staale Berg hos ØS Varme kom på ideen med å lage en benk for «matteproduksjon» av to-leder varmekabel med riktig lengde og bredde. – Det har spart oss for mye plunder og heft, sier Todal. Han kan fortelle at ON Energi ikke har regnet på hvor mye de har spart på å prefabrikkere «mattene» på verkstedet, men at det er betydelig. – Arbeidsprosessen går raskere og gjør at våre montører slipper å montere varmekabelen ute på holdeplass. Ut fra et HMS-perspektiv bidrar monteringen av varmekabelen på verksted til mindre slitasje for våre montører. De står i riktig arbeidshøyde og slipper å montere kabelen på bakkenivå.

Meget bra samarbeid
– Samarbeidet med ØS Varme har vært meget bra og leverandøren har levert over evne. Det siste halvåret har vi kjøpt mye varmekabler fra dem og Berg har stilt opp med sin faglige kompetanse og løst uforutsette hendelser i prosjektet, sier Todal og Sesseng. – De har stått på fra dag en for å komme i mål med sine varmekabelleveranser.

Universell utforming
Formålet med de ombygde bussholdeplassene er å gi folk et bedre tilbud og å lage lange nok plattformer til nye busser på 24 meter. Alle stasjonene får universell utforming med blant annet ledelinjer for svaksynte. De fleste holdeplassene får undervarme for snøsmelting. På de travleste holdeplassene blir plattformer og leskur på henholdsvis 60 og 25 meter slik at passasjerene kommer lett av og på busser med fire dører. Det øker komforten for de reisende og reduserer framtidige kostnader til vinterdrift. Pengene vil være tjent inn i løpet av fire til seks år ifølge beregninger utført av de som drifter vegene. – Vi er stolte over at MetroBuss valgte vår varmekabel til anlegg for snøsmelting. For oss er det et viktig prosjekt, som viser at vi er i stand til å levere kvalitativt gode varmekabelløsninger til et hvilket som helst prosjekt over hele Norge, sier Berg til slutt.