Av Bjørn Laberg
– Bransjen er absolutt ikke fri for utfordringer. Det ble grundig avdekket under «VA/VVS møteplass» nylig, sier daglig leder i VVP, Bjarne Haugland til VVS aktuelt.
Les også: Dinosaur med lua i hånda?
– Tross dette klarer VVP medlemmene seg bra, selv om tallene nok skjuler til dels store innbyrdes variasjoner. VVS, og da spesielt synlige produkter, utfordres av egne merkevarer, samt andre salgskanaler. Importerte baderomskabiner kan nok også i noen grad utfordre vareflyten, slik vi tradisjonelt kjenner den, mener Haugland.
For september nådde VVP-bedriftene en omsetning på omlag 521 millioner kroner, mot drøye 480 millioner kroner i tilsvarende periode i 2013. Dette er en omsetningsøkning på 8.4 %.
Hittil i år har VVP-bedriftene omsatt for cirka 3.8 milliarder kroner, noe som tilsvarer en økning på 4.6 %, i forhold til fjoråret.
– Fortsetter denne positive tendensen, er muligheten god for at VVP- medlemmene runder 5 milliarder kroner i 2014, inkludert OEM-omsetningen, sier Bjarne Haugland avslutningsvis.