Nyheter

Praktisk yrkesbil

Roger Sagen
Roger Sagen

Av Bjørn Laberg

– Jeg hadde på forhånd aldri kjørt Transporter, bare eldre varianter av Caravelle, så jeg var spent på hvordan kjøreopplevelsen ville bli. Førsteinntrykket var svært bra. Man sitter høyt over kjørebanen, har god oversikt over trafikken, og selv om jeg trøblet litt med setebeltet, grunnet veldig harde «mothaker», ble jeg fort fortrolig med bilen, sier Sagen.

Volkswagen Transporter har en rekke moderne sikkerhetssystemer som beskytter mot ubehagelige overraskelser. Det elektroniske stabilitetsprogrammet hindrer for eksempel at bilen får skrens, og bremseassistenten sørger for at bremsetrykket bygges opp raskere. Parkeringssensor gir sjåføren beskjed om hvor stor avstand det er til hindringer ved hjelp av en varsellyd. I tillegg til den akustiske varslingen vises også avstanden til hindringen på displayet.
– Lukeparkering med Transporter var virkelig en drøm. Man ser alle vinkler på bilen i displayet, noe som gjør det svært uproblematisk å manøvrere seg inn i en trang parkeringssituasjon, uten å få angst, smiler Sagen.

Til Volkswagen Transporter kan man velge mellom en 2,0-liters TDI-motor, som tilbys med tre forskjellige effekttrinn, og en 2,0-liters BiTDI-motor med 180 hk.
– 180 hk er absolutt kraftig nok, så den er langt i fra noen sinke i trafikken. Jeg fikk testet den litt på langkjøring. Med cruisecontrol på motorveien er dette en yrkesbil man får lyst til å kjøre svært langt med. Den er stødig og retningsstabil, uten sjenerende krenging, mener Sagen.
Det høydejusterbare rattet kan justeres både horisontalt og vertikalt, slik at man sitter så behagelig som mulig selv på lange kjøreturer. Fører- og passasjersetet kan leveres med høyderegulering, armlener og korsryggstøtte som ekstrautstyr. Korsryggstøtten i førersetet kan også leveres med elektrisk justering (ekstrautstyr).

Avhengig av akselavstand og takhøyde laster VW Transporter fra 0,8 til 1,2 tonn og har et vareromsvolum på 5,8 til 9,3 m3. Med nesten loddrette sidevegger er det alltid lett å utnytte plassen i varerommet effektivt.  Volkswagen Transporter leveres i utallige varianter med lang og kort akselavstand, med mellomhøyt og høyt tak og i kombinasjon med en rekke forskjellige dørvarianter. Dette betyr at lasting og lossing foregår raskt og effektivt. Avhengig av modell har Volkswagen Transporter seks, åtte eller ti surrekroker slik at lasten sikres best mulig. Hvis det er behov for enda bedre sikring, kan det også leveres surreskinner på sideveggene.

Sagen lot seg imponere over hvor praktisk lasterommet var tilrettelagt for håndverkere i alle slags kategorier. Det kan også leveres forskjellige skillevegger. Varerommet har nedfellbare surrekroker som standard, kledning i halv høyde eller kledning helt opp til takrammen (ekstrautstyr). Gulvplate i slitesterkt tre eller gulvbelegg i vaskbar gummi kan leveres som ekstrautstyr.
– Innredningen som fulgte med testbilen bestod av smarte, låsbare skuffer- og skapsystem, som jeg tror vil dekke de fleste håndverkeres behov, rørleggere inkludert. Oppsummert vil jeg si at Volkswagen Transporter så avgjort innfridde forventingene. Dette er en yrkesbil jeg absolutt kan anbefale til kollegaer, sier Sagen avslutningsvis.

Roger Sagen gav Volkswagen Transporter 4motion TDI følgende skussmål, på en skala fra 1-10, der 10 er toppkarakteren:

Plass / komfort: 9
Instrumentering: 10
Lastekapasitet i lasterom: 8 (pga skuffeinnredning)
Innlastningshøyde: 7 (pga skuffeinnredning)
Størrelse på åpning, bakdør, sidedører / skyvedører: 9
Mulighet for last på tak / hengerfeste: 10
Mulighet for sikring av last: 10
Stabilitet / krenging: 10
Svingradius: 10
Oversikt fra førerstol / blindsoner / speil: 10
Motorkraft / akselerasjon: 10
Støyisolasjon: 9