Solars hovedkontor på Gardermoen har gått fra fjernvarme til moderne
varmepumpeteknologi – og kutter både utslipp og kostnader.
– Etter mange år med fjernvarme som hovedkilde til oppvarming av byggene våre på Gardermoen, har vi nå gått over til et moderne varmepumpeanlegg fra danske Thermonova. Investeringen er både miljøvennlig og økonomisk bærekraftig – og vil være nedbetalt allerede etter syv år. I tillegg reduserer vi CO₂‑utslippene våre med opptil hele 93 prosent, sier Peter Stangeland, VP Operations i Solar.
Hovedkontoret til Solar ligger i Valhallavegen på Gardermoen, som inkluderer et lager på 24 000 m² og cirka 8 000 m² kontorlokaler.
– Alt dette må jo varmes opp, så et funksjonelt og effektivt varmeanlegg er helt avgjørende for oss, påpeker Peter Stangeland.
Varmepumper langt rimeligere enn fjernvarme
Frem til nå har oppvarmingen vært basert på fjernvarme fra det kommunale anlegget.
– Vi har hele tiden vært bundet til spotprisen på strøm, så fjernvarme har ikke vært en rimelig varmekilde for oss. Siden vi bruker rundt 1,7 millioner kWh i året til oppvarming, ønsket vi et rimeligere og mer miljøvennlig alternativ. Varmepumper kom klart best ut, sier Stangeland.