Av Sture Ombler, daglig leder, Cimberio.
Posten har en god tjeneste ned «spor pakken», og hentemelding på mobil. Mottakeren kan dermed følge pakkens vei fra avsender til nærmeste postkontor. Den samme tjenesten tilbyr vi ved at våre kunder kan «spore» produktet gjennom NRF-registeret. Den største sikkerheten vi kan tilby er imidlertid at alle våre produkter er tydelig merket med vår logo.
En CIM-ventil bærer med stolthet vår logo, og den skulle være velkjent for de fleste i bransjen. Det som bekymrer meg er at det kommer stadig flere produkter i bransjen der det ikke er mulig å «spore» opp avsenderen. Importøren leverer kanskje en FDV-dokumentasjon med opplysning om det aktuelle produktet, men denne informasjonen henger ikke på selve ventilen. Når en ny rørlegger eller en sluttbruker skal utføre service, reklamere eller kanskje skifte ut den aktuelle varen,- hvem skal man da henvende seg til?
Mitt svar er kort og godt bevisstgjøring. Kjøp ikke en vare som er «anonym». Kjøp en vare der produsentens navn er tydelig merket på selve produktet. Jeg tror dette blir stadig viktigere, for markedet flommer over av umerkede produkter. En sluttforbruker skal vite hvem som har produsert varen, hvor den kommer fra, under hvilke omstendigheter varen er produsert og hva man kan forvente av den aktuelle varen.
La meg bringe inn en parallell opplevelse. For en stund siden kjøpte jeg en samlepakke med tre vinylplater. Da jeg pakket opp forsendelsen inneholdt den èn vinylplate av utmerket kvalitet, men den inneholdt også to papp-plater. Helt utrolig! Jeg hadde navnet på leverandøren, som la seg helt flat og beklaget. Jeg fikk tilbake mine penger, men jeg fikk altså ikke den varen jeg så gjerne ville ha, nemlig en stor musikkopplevelse. Jeg fikk heller ikke den nødvendige hjelp til å oppspore produsenten. Det er noen som hele tiden selger inn varer under falsk merking.
Det virker som noen kan opptre helt uten ansvar og moral. Vi har et strengt regelverk, men kanskje har vi for mange regler der noen alltid finner smutthullene.
I vår egen bransje har jeg en teori om at enkelte produsenter egentlig ikke går god for den varen de selger. Da vil de selvsagt heller ikke legge inn sin egen logo. Jeg er så heldig å representere et konsern som tenker helt motsatt. Vi er stolt av de varene vi produserer. Vi var de første i bransjen som satte familienavnet vårt på hver eneste ventil som forlot fabrikken.
Vi står i en viktig kamp for å sikre bransjens omdømme. Jeg ønsker å bevisstgjøre alle aktører og organer til å være bevisst på hva de kjøper. Kan vi da ikke lenger stole på at eksempelvis en grossist leverer varer av en kvalitet som holder til det bruk det er tiltenkt? Virkeligheten er dessverre ikke slik. Vi opplever dessverre en bevisst piratkopiering. Da må våre fagfolk være ekstra bevisst på hvilke produkter de monterer inn i et prosjekt. Sluttbrukeren har tillit til vår bransje, men denne tilliten vil forsvinne dersom vi installerer billigkopier uten merking.
La oss i 2016 tenke mer på bransjens omdømme enn lettvint og rask fortjeneste ved salg av billige piratkopier til full pris. Da kan vi også ønske hverandre et godt nytt år!