– Det er leit å bli hengt ut for noe andre driver og tuller med. Vi forsøker å opptre seriøst og ordentlig, sier administrerende direktør Tor Backe i NRL. (Foto: Jan Kalvik)
Av Jan Kalvik
Administrerende direktør Tor Backe i NRL sier ifølge Forbruker.no at bransjen tar klager på alvor.
– Jeg tviler på at våre bedrifter får alle disse klagene, og synes det er leit å bli hengt ut for noe andre driver og tuller med. Vi forsøker å opptre seriøst og ordentlig, sier han.
Han bekrefter at vannskader ofte er stridens kjerne.
– Det oppstår ofte vannskader som folk klager på, og slike skader koster mye penger å utbedre. Det er jo mange årsaker til vannskader, og rørleggerne har ikke alltid skylden. Det kan skyldes produsenter, grossister og av og til også kunden selv. Vi har nå satt i gang et prosjekt for å redusere antallet slike skader. Målet er å spare inn 2,5 prosent av alle skadene per år, sier Backe.Norske Rørleggerbedrifters Landsforening er med på samarbeidet om klagenemnda for håndverkstjenester, som etableres i første kvartal 2007. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening (NRL) organiserer 650 av landets 1400 – 1500 rørleggerbedrifter. Disse står for 70 prosent av omsetningen i bransjen.