Sanitær

– Tar kundene på alvor

16.11.06: Forbrukerrådets statistikk viser at det klages mer på rørleggere enn andre håndverkere. I fjor ble det sendt inn 61 klager på rørleggerarbeid, dette er 10 flere enn året før.

 

 

– Det er leit å bli hengt ut for noe andre driver og tuller med. Vi forsøker å opptre seriøst og ordentlig, sier administrerende direktør Tor Backe i NRL. (Foto: Jan Kalvik)



Av Jan Kalvik 

Administrerende direktør Tor Backe i NRL sier ifølge Forbruker.no at bransjen tar klager på alvor.

– Jeg tviler på at våre bedrifter får alle disse klagene, og synes det er leit å bli hengt ut for noe andre driver og tuller med. Vi forsøker å opptre seriøst og ordentlig, sier han.

Han bekrefter at vannskader ofte er stridens kjerne.

– Det oppstår ofte vannskader som folk klager på, og slike skader koster mye penger å utbedre. Det er jo mange årsaker til vannskader, og rørleggerne har ikke alltid skylden. Det kan skyldes produsenter, grossister og av og til også kunden selv. Vi har nå satt i gang et prosjekt for å redusere antallet slike skader. Målet er å spare inn 2,5 prosent av alle skadene per år, sier Backe.Norske Rørleggerbedrifters Landsforening er med på samarbeidet om klagenemnda for håndverkstjenester, som etableres i første kvartal 2007. Norske Rørleggerbedrifters Landsforening (NRL) organiserer 650 av landets 1400 – 1500 rørleggerbedrifter. Disse står for 70 prosent av omsetningen i bransjen.