Av Tore Kubberød
Togpendlerne på Østfoldbanen kan glede seg til 2121. Da skal Follobanen stå ferdig med fire spor fra Ski til Oslo. Alle som pendler på denne strekningen har opplevd mange og lange forsinkelser mellom Ski og Oslo fordi togtrafikken er så tett at de to eksisterende sporene rett og slett ikke greier å ta unna.
Follobanen vil tilrettelegge for flere persontog, flere godstog, et mer forutsigbart tilbud og redusert reisetid. I tillegg til den lange tunnelen omfatter Follobaneprosjektet bygging av nye Ski stasjon, betydelige arbeider på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og Ski stasjon.
– Alt arbeidet er i rute. Nå jobbes det fra fire riggområder; Oslo S, Sydhavna i Oslo, Åsland og Ski stasjon, sier Kathrine Kjelland kommunikasjonssjef i Jernbaneverket.
I Ski arbeides det med fundamentering for ny bro, og i løpet av kort tid starter arbeidet med tunnelen. En tunnel som skal bores ut av fire gigantiske boremaskiner som til sammen er i stand til å drive 60 meter tunnel i døgnet.
– Den første boremaskinen er under montering, og vil bli tatt i bruk i september. Alle fire boremaskinene skal være på plass fra nyttår. Samtlige boremaskiner skal betjenes fra Åsland.
Det er et enormt apparat med støttefunksjoner som er etablert for byggingen av Follobanen. Blant annet etableres tre fabrikker for sementproduksjon til foring av tunnelen. Det er også etablert boligrigger, og bare på Åsland er det plass til 450 arbeidere.
Fra Sydhavna innover i Ekebergåsen lages tunnel etter noe som er et helt nytt prinsipp i Norge.