GK lanserer en kampanje på TikTok for å få flere unge til å velge automasjon på videregående skole.
Digitalisering, krav til mer effektiv eiendomsdrift og energieffektivisering gjør at etterspørselen etter automasjon i bygg har økt kraftig. Samtidig utdannes det få automatikere og mange nyutdannede velger å jobbe i industrien fremfor å jobbe med automasjon i bygg. Dette ønsker selskapet å gjøre noe med, og har blant annet satt i gang med en målrettet informasjonskampanje opp mot søknadsfristen for å søke utdanningsprogram for videregående skole 3. mars.
– GK har allerede Norges største fagmiljø innen byggautomasjon, men skal doble antall ansatte innen dette fagområdet de neste fire årene. Vi har startet et tremåneders utdanningsprogram for folk som kunne tenke seg å jobbe med byggautomasjon i samarbeid med Academic Work, men jobber også langsiktig med å få flere unge til å velge automasjon på videregående. For oss er det helt avgjørende å rekruttere unge mennesker som er motiverte for å satse på automasjon og derfor lanserer vi nå en kampanje på TikTok, sier Per Arve Ekle, divisjonsdirektør for byggautomasjon.

Trenger minst 100 nye lærlinger
– Byggautomasjon er en fantastisk karrieremulighet med stabile markedsutsikter, gode lønnsbetingelser samt svært gode utviklingsmuligheter for unge mennesker som ønsker å kombinere det praktiske med det tekniske både innen elektro, automasjon og IT.
GK skal opprette 100 flere lærlingplasser innen byggautomasjon over hele landet de neste årene.
– I tillegg til å øke kjennskapen til automasjon blant både unge og deres foreldre, har vi i byggenæringen en utfordring fordi unge automatikere velger industrien. Vi må erkjenne at mange industriselskaper har vært flinkere enn byggenæringen til å tilby læreplasser innen automasjon, men dette skal vi nå være med på å snu, sier Ekle.
– Som næring må vi bli flinkere til å fortelle at automasjon er hjernen i moderne bygg som sørger for at de ulike tekniske områdene samhandler for å skape godt inneklima, optimal energiutnyttelse og lave driftskostnader.
Spiller på Minecraft og smarthus for å tiltrekke seg de unge
Kampanjen er laget i samarbeid med det kreative byrået ANTI, som har gjort flere employer branding-kampanjer for store merkevarer. Kampanjen, som hovedsakelig skal gå på TikTok, tar i bruk elementer fra Minecraft og smarthusteknologi i håp om at flere unge med slike interesser også får øynene opp for mulighetene i automasjonsfaget.
– Vi har samarbeidet med ANTI før, sist med kampanjen «Gode kollegaer gir #superkrefter» og har fått gode resultater. Nå er vi spent på om vi klarer å engasjere de yngste med et budskap om at yrkesfag og automasjon gir gode karrieremuligheter, sier Marie Langebeck, kommunikasjonsrådgiver i GK.

Om GK:
GK er en av Skandinavias ledende leverandører av teknikk i bygg med en omsetning på rundt 6,5 milliarder kroner. Med rundt 3000 ansatte og 85 kontorer i Norge, Sverige og Danmark leverer selskapet smarte og bærekraftige løsninger innen ventilasjon, kulde, rør, elektro og byggautomasjon.