– Gjennom stort fokus på prosjektselektering forbedret EBITA-marginen seg i Sverige, Norge og Danmark. Vi rapporterer et akseptabelt resultat i Danmark, hvor utviklingen går etter planen, og jeg forventer fortsatt gradvis forbedring fremover, sier Bravidas konsernsjef Mattias Johansson.
– Selv om etterspørselen i Norden fortsatt er lav, ser jeg at aktiviteten i markedet forbedres mange steder, og det pågår interessante kundediskusjoner. I kvartalet økte ordrereserven i Norge og Danmark.
Nettoomsetningen minket med 9 prosent og utgjorde 6 974 (7 694) MSEK. EBITA økte med 10 prosent og utgjorde 378 (343) millioner svenske kroner, noe som resulterte i en EBITA-margin på 5,4 (4,5) prosent.
– Den norske virksomheten forbedret prosjektmarginene sine, noe som førte til forbedret EBITA-margin. Den organiske veksten var negativ ettersom vi hadde høy produksjon i en rekke store prosjekter i 2024. Prosjektmarkedet i Norge er fortsatt utfordrende, og det er viktig å følge strategien vår, margin foran volum.
Administrerende direktør i Bravida Norge, Tore Bakke, oppsummerer andre kvartal slik:
– Markedet i første halvår har vært krevende innenfor flere av våre segmenter noe som ikke var en overraskelse. Vi har derfor hatt stort fokus på kostnadstilpasninger og effektiviseringstiltak for å sikre konkurransekraft og lønnsomhetsforbedring. Selv om volumene går noe ned i kvartalet og i første halvår, forbedrer vi marginen, noe jeg er veldig fornøyd med. Vi jobber også veldig godt sammen med våre samarbeidspartnere og kunder og det er gledelig å se at ordrereserven øker i kvartalet og første halvår, sier Bakke.
– I tillegg til positiv utvikling på økonomisiden har det skjedd mye annet spennende. Innenfor mangfold har det vært gjort mye bra arbeid og vi har blitt med i nettverket Diversitas. På HMS-siden jobbes det godt med vår sikkerhetskultur og H-Verdien faller til 2,3. For oss i Bravida er bærekraft helt sentralt og det er gledelig at vi i kvartalet fikk godkjent våre SBTi mål.
– Oppsummert er jeg godt fornøyd med kvartalet selv om vi alltid ønsker oss høyere omsetning, noe vi er rigget for når markedet snur avslutter Tore Bakke.