Markedet etterspør produkter i alle priskategorier, og Brødrene Dahl har som mål å tilby kundene nettopp dette. Derfor er grossisten i markedet med egne merkevarer, men ikke med ambisjon om å utkonkurrere grossistleverandører.
Les også: Foss Bad bryter med grossistene
– Vi gikk inn i markedet med egne merkevarer i 2006 fordi vi opplevde at konkurrerende aktører, slik som fliskjeder, byggevarehus og SmartClub, hadde begynt å få et grep om et markedssegment som få eller ingen av våre leverandører kunne tilby, nemlig de rimeligere produktene i kategorien synlige /baderomsprodukter, forklarer Herman Larssen.
– Vi har også hele veien vært åpne om både strategi og satsing for å unngå feil fokus fra våre partnere på leverandørsiden, sier han.
– Brødrene Dahls ambisjon er å tenke fremtidsrettede løsninger, og å bistå våre rørleggerkunder med det markedet etterspør. Vi ønsket ikke å sitte på sidelinjen å se på at konkurrerende salgskanaler spiste seg inn på markedet, og ett av tiltakene ble dermed egne merkevarer. På den måten gir vi rørleggerne konkurransekraft og et bredere produkttilbud. For å unngå å konkurrere med grossistleverandørene har det tiden vært et ønske fra Brødrene Dahl å samarbeide om produksjonen av grossistenes egne merkevarer. Flere produserer i dag for Brødrene Dahl, samtidig som de har sine ordinære merkevareprodukter distribuert gjennom grossistleddet. Her kan nevnes OSO, Intra Laufen, med flere, sier Larssen.
– Samarbeidet om produksjon av varmtvannsberedere under Brødrene Dahls merkevare ble igangsatt for å møte utviklingen i kjedene, der tendensen gikk mot at flere av disse ønsket egen bereder. Vi så at dette kunne skape en uoversiktlig markedssituasjon for kundene, samt unødig kompleks produksjon for oss, og valgte derfor å samarbeide for å gi kundene et ryddig alternativ, sier Sigurd Braathen, administrerende direktør i OSO Hotwater, og legger til: – Det er markedet og salgsbalansen som til enhver tid er gjeldende for hvilke distribusjonskanaler vi er tjent med, og det er derfor helt nødvendig for Oso og andre produsenter å ivareta sin posisjon i næringskjeden.
– Proaktive leverandører som ser muligheter i utvikling og samarbeid, er noe av det vi håper å se mer av fremover. Vi har gode eksempler på aktører som kommer til oss med forslag om bedre løsninger for både produktsortiment og distribusjon. Dette er med på å styrke hele næringskjeden, mener Larssen.
Brødrene Dahl har stor tro på vekst i det kommende året, med økt salg for egne og andres merkevarer.
– VVS-markedet er i stadig utvikling og vi har kun ett klart mål, nemlig å gjøre våre rørleggerkunder mest mulig konkurransedyktige. Leverandørene kjenner sine nisjer veldig godt, og både rørleggere og sluttbrukere er merkevareorienterte.
– Derfor vil etterspørselen opprettholdes jevnt over, selv om grossistene er i markedet med egne merkevarer. Vi skal fylle noen tomrom og prissegment, ikke spise andeler fra leverandørene våre, sier Larssen avslutningsvis.