Av Arne Haukland,
produktutvikler / daglig leder
Norenco Norge AS
Alle VVS kjeder i Norge anbefaler jo MUDIN avløpsåpner. Det er ingen hemmelighet. Den fungerer meget godt og gir også god avanse.
VVS Kjedens butikker kjøper MUDIN for kr. 5,2 mill. og selger den ut for ca. 17,2 millioner kroner. Det er altså ikke bare storm i en vannglass, eller snakk om « 1 flaske JIF» Det er faktisk snakk om mange butikkbesøk som også vil gi mer salg av andre produkter.
Om VVS kjedene hadde solgt JIF eller Plumbo ville de hatt mange konkurrenter på disse produkt og måtte da klart seg med en langt lavere kalkyle.
Les også: Kjedene reagerer på JIF-promotering
Norenco markedsfører aktivt MUDIN og henviser alltid til VVS kjedene. VVS Kjedene har i mange år oppfordret Norenco om å ikke selge til dagligvare. Så går Rørentreprenørene Norge ut og sier at « rørleggerne anbefaler JIF, et daglivareprodukt som er i direkte konkurranse med hva VVS butikker leverer. Det er da det blir snakk om å miste fokus. Kanskje Rørentreprenørene Norge ikke vet at rørleggere har butikker, eller er det viktigst å få fram sin egen logo på et produkt som inneholder nesten bare vann? Ikke vet vi.
Det vi vet er at JIF rørfrisk ble anbefalt før den kom på markedet. Norenco kan selge MUDIN til dagligvare, hvis vi vil. Men vi er trofast mot rørleggerne og har utviklet en rekke andre produkter etter ønske fra VVS bransjen. Vi vil også takke rørleggerne som har gitt mange «ekte» produktanbefalinger. Jeg har i mange runder kjempet imot at dagligvare skal få MUDIN i hyllene, og det vil vi fortsatt gjøre.
Dagligvare ser at kunder i mye større grad går til rørleggeren og får et produkt de vet fungerer. Ikke rart at Lilleborg vil satse 13. mill. i markedsføring på JIF Rørfrisk, nå som Rørentreprenørene Norge anbefaler JIF. Rørleggerne har fått anledning å teste det. Rørentreprenørene Norge på sin side sier til oss at de ikke har kompetanse til å teste det og henviser oss til produsenten.