Arendal kommune er en fremtidsrettet kommune på Sørlandet. Her forventer vi både nyetableringer av bedrifter og en økning i innbyggertallet. For å møte mulighetene og utfordringene dette medfører, har enheten for Kommunalteknikk og Geodata gjennomført en omorganisering. I forbindelse med den nye organisasjonen søker vi en avdelingsleder til Avdeling Avløp.
Som leder for Avdeling Avløp vil du få ansvar for Arendals samlede infrastruktur og 200 pumpestasjoner innen avløp (spillvann og overvann). Du kommer å lede 9 erfarne og kompetente medarbeidere og ha ansvaret for et driftsbudsjett på 26 mill./år. Avdelingen har egen stor spylebil og rørinspeksjonsbil. Sammen med kolleger og andre avdelingen vil du være både ansvarlig og ledende i ulike store og små samfunnskritiske prosjekter innen kommunalteknisk infrastruktur.
Stillingen rapporterer til leder for Virksomhet VA, og inngår i virksomhetens ledergruppe. Arbeidssted er ved Arendal kultur og rådhus og Solborg driftsstasjon.
Arbeidsoppgaver
- Ledelse med budsjett, fag/resultat og personalansvar
- Drifts- og vedlikeholdsansvar for transportsystem avløp (spillvann og overvann) med tilhørende pumpestasjoner
- Planlegging og videreutvikling av kommunens avløpssystem
- Ansvar for drift og videreutvikling av kommunens driftskontrollanlegg for avløpssystemene
- Administrativt og aktivt ansvar for forvaltning innen avdelingens ansvarsområder samt politisk saksbehandling
- HMS-oppfølging i egen avdeling
- Kvalitetsutvikling med fokus på KPI i egen virksomhet
- Anskaffelser og kontraktsoppfølging
- Deltakelse i kommunal vaktordning
- Kommunikasjon med media
Kvalifikasjoner
- Minimum Bachelorgrad innen relevant fagområde
- Det er en fordel med erfaring og kunnskap med og/eller bakgrunn fra VA
- Erfaring som leder med budsjett-, fag/resultat- og personalansvar er en fordel
- Kompetanse med digitale arbeidsverktøy, automasjonssystem innen VA-området
- Erfaring med prosjektledelse
- Ønskelig med kompetanse innen HMS-ledelse, kvalitetsutvikling og risikostyring
- Søkere må beherske norsk både skriftlig og muntlig, minimum B2-nivå.
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper
Vi leter etter deg som er trygg i rollen og er bevist på forskjellen mellom beslutningsansvar som leder og det å utøve godt lederskap. Du må kunne samarbeide godt tverrfaglig og ser muligheter sammen med andre samtidig som du kan arbeide selvstendig. Du er utviklings- og løsningsorientert, nysgjerrig på nye teknologiske trender og holder deg faglig oppdatert. Du forstår når det er viktig med helhetsblikk eller detaljer for å lykkes, og har lyst til å bidra til vårt samfunnsoppdrag.
For å løse de oppgaver og utfordringer som ligger i rollen er det viktig med egenskaper som:
- Kunne jobbe selvstendig
- Kompetanse og erfaring med kommunale avløpssystemer inkludert driftskontrollanlegg
- Være god til å motivere og få det beste ut av andre
- Kunne kommunisere enkelt og tydelig
- Være samarbeidsvillig og åpen for omstillinger
- Ha god serviceinnstilling og samarbeidsevne
- Være resultatorientert
Vi tilbyr
- Sentral rolle i utviklingen av VA i Arendal kommune
- Spennende arbeidsoppgaver med gode muligheter for faglig og personlig utvikling
- Mulighet for lederutvikling
- Jobbe sammen med kompetente medarbeidere i et trivelig og inkluderende arbeidsmiljø
- Gode pensjons- og forsikringsordninger
- Fleksibel arbeidstid
- Lønn etter avtale
Arbeidssted: Sam Eydes plass 2, 4836 Arendal
Kontaktperson: Sten Terje Jørgensen, leder/virksomhetsleder
Mobil: 95 80 86 31
Søknadsfrist: 8. desember 2025
Om arbeidsgiveren
Arendal ble etablert som kjøbstad i mai 1723. Siden har det skjedd mye. I dag har Arendal kommune over 46 000 innbyggere. Kommunen er en handlekraftig organisasjon og en attraktiv arbeidsgiver for over 3500 medarbeidere.
Vi løser viktige samfunnsoppgaver, og er en sentral aktør i utviklingen av byen og kommunen. Vi jobber aktivt med FNs bærekraftsmål, og vi er vertskommune for Arendalsuka – Norges største demokratifestival.
Arbeidet skal preges av mangfold og våre medarbeidere skal gjenspeile Arendals befolkning. Vi ser mangfold som en styrke. Vi vil ha medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning.
Arendal kommune er sertifisert som likestilt arbeidsgiver. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert; uansett alder, funksjonsevne, kjønn, seksuell orientering, religion og etnisk bakgrunn, til å søke jobb hos oss. Vi jobber for heltidskultur, og ansetter fortrinnsvis i hele stillinger. Se mer om vår arbeidsgiverstrategi.
I henhold til offentlighetslovens § 25. gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli gjort offentlig, selv om søkeren har bedt om unntak fra offentlighet. For stillinger som arbeider med barn og unge, tjenester innen helse- og omsorg, eller brann- og eksplosjonsvern, må det foreligge tilfredsstillende politiattest.