180 personer var til stede da 40 medlemsbedrifter i VVS+ var samlet til minimesse og kick-off i Bodø nylig.
Bodø-baserte VVS+ kan vise til sterk vekst de siste årene, og teller nå 40 medlemsbedrifter fra Brønnøysund i sør til Kirkenes i nord. Kjeden satser med høy profil på fagkunnskap, og har nylig avholdt en unik kick-off for kjedemedlemmene. I Ahlsell sine lokaler i Bodø ble det arrangert en faglig minimesse der de aller siste nyhetene fra leverandørene ble presentert. Både bad og kjøkken var sterkt representert på arrangementet.
Kjedekontoret, som teller tre personer, hadde lagt opp til et ambisiøst program med en rekke faglige og sosiale aktiviteter i løpet av en travel helg.
– Vi driver en kjede som står sterkere og sterkere i den nordlige landsdelen. Markedsføringen av rørleggerens fagkunnskap og kunnskap om markedet har vært nøkkelen til suksessen. Lokal tilpasning er kanskje den aller sterkeste fordelen vi har, sier kjedeleder Per-Magne Nygaard.
Kjedekontoret til VVS+ teller beskjedne tre personer. Men Rita Jønsberg, Per-Magne Nygaard og Kjell Steindal kan vise til en formidabel utvikling.
Blid gjeng hos Rørmesteren i Alta:
– Nå er vi forberedt på å møte kravstore kunder. Rørmesteren AS i Alta sendte fire medarbeidere til Bodø.
Med installasjonsfirma og nyåpnet butikk er de ansatte i Alta sugne på fagkunnskap og oppdatering. Fire av de seks ansatte ble med på kjedens kick-off og minimesse.
– Vi har vært med i VVS+ helt siden starten. I Alta er det faktisk stor konkurranse innen VVS, med 11 installasjonsbedrifter og tre butikker. Tre av de store kjedene er representert i byen, og det sier seg selv at konkurransen er merkbar. Vi har inntrykk av at kundene er svært kvalitetsbevisste i dag, og derfor er det viktig at vi holder oss oppdatert om det som er på vei inn i markedet. Selv om erfaring viser at mange kunder velger det tradisjonelle, skal våre folk vite om de trendene som er på tur inn, og de nye produktene som finnes, sier daglig leder Reidar Abrahamsen.
– Vi er fornøyd med at det finnes et slikt tiltak for kjedens medlemmer. Selvsagt er den sosiale biten også svært viktig under en slik samling. Her bygger vi nettverk og blir kjent med gode kolleger. Vi er stolte av å være med i en nordnorsk kjede, og synes det er flott at vi kan samle så mange leverandører på en slik messe for vår egen kjede.
I Alta er steam-maskiner og boblebad fortsatt store slagere hos kundene. Lokalt har man imidlertid merket nedgang i etterspørselen av vannbåren varme i nybygg.
– Det er vanskelig å forklare hvorfor vannbåren varme ikke selger like bra hos oss lenger, men det er uansett en realitet.
– Hvis vi skal komme med et ønske til kjeden, må det være at kjeden i enda sterkere grad fronter og profilerer den fagmessige biten, sier Abrahamsen.
Steam-maskinene er og blir en slager. Reidar Abrahamsen, Svein Harald Andersen, Britt Unni Nilsen og Lillian Andersen hos Rørmesteren AS i Alta koste seg på messe.