-Jeg får ikke fullrost KEM-studiet nok, forteller student Anders Thime, ansatt i NVS.
-Det har vært en veldig bratt læringskurve ved KEM-linjen, men vi har også fått ekstremt mye ut av det.
Medstudent Leif Arne Søby, også han ansatt i NVS Sarpsborg, er enig.
-Det er egentlig ikke mulig å sette en prislapp på den erfaringen vi har fått på linjen, mener han.
-KEM-utdanningen gir en faglig dybde som er utrolig viktig.
Klatrer på karrierestigen
KEM-studiet er tilgjengelig ved flere tekniske fagskoler rundt i landet, og selv om oppsettet er litt forskjellig fra skole til skole vil man sitte igjen med den samme kompetansen. I Oslo er KEM-studiet et deltidsstudium som går over tre og et halvt år. De fleste av studentene har altså vært i arbeid hele studietiden, men Søby kan fortelle at mange også har fått flere nye jobbtilbud etter at de begynte på linjen.
-I tillegg til det er det mange som har steget i gradene med flere hakk i jobbene de hadde i utgangspunktet, forteller han.
For «stayerne» i bransjen
At KEM-studiet gir karrieremuligheter er det også flere som har fått snusen i. Even Stenvaag Leira, koordinator for KEM-linjen ved Fagskolen i Oslo, kan fortelle om stor pågang til faget.
-I fjor opplevde vi en stor oversøknad til KEM-linjen her ved fagskolen i Oslo, mange fler enn hva vi har plass til, sier Leira, som forteller at håpefulle søkere i år fremdeles har tid. Fristen for å melde seg opp til høstens kull er 15. april.
-Siden de fleste av studentene jobber fulltid ved siden av blir vitnemålet en dokumentasjon på at studentene vil noe. At de klarer å gjennomføre er et godt tegn for bedriftene deres, mener Mats Eriksson, som er daglig leder i VKE. Dette inntrykket er Søby enig i.
-De som gjennomfører studiet er «stayerne» i bransjen, og det ser bedriftene, tror han.
Tverrfaglig forståelse
Noe av det viktigste man lærer seg under KEM-studiet er en total forståelse på tvers av ulike fag, mener Thime og Søby.
-Er man for eksempel rørlegger vil man lære mye innen ventilasjon- og kuldefag, slik at man kan henge med i diskusjoner på arbeidsplassen, og komme med alternativer og gode løsninger, forteller de.
De to studentene finner gehør hos Eriksson.
– Bygg i dag blir teknisk mer og mer kompliserte, og skal man få ned energibruken må teknikere innen rør- og elektrofag bli bedre på å jobbe sammen, forteller han.
-KEM-linjen gir studentene en innføring i andre fag, slik at de får en helhetlig forståelse. I tillegg viser studiet hvorfor man må redusere energibruken i bygg. Vi forsøker å gi studentene motivasjon og stolthet ved å understreke hvor viktig dette er for samfunnet.