– Dette prosjektet er et godt eksempel på hvor nyttig det er å forske frem nye energiløsninger. Matavfall fra Oslos husholdninger blir til drivstoff til bussene i samme by. Dette er innovasjon utløst av statlige forskningsmidler. At Oslo kommune i så stor grad kan bygge på norsk FoU og teknologi er ekstra gledelig, sier Forskningsrådets administrerende direktør Arvid Hallén.
Nok til 65 busser
Husstandene i Oslo begynte fra høsten 2009 å samle inn matavfall i slike grønne poser. Nå skal kommunen utnytte denne ressursen selv, forteller Anna-Karin Eriksson, fungerende fabrikksjef i Energigjenvinningsetaten, Oslo kommune. Biogass er et CO2-nøytralt drivstoff som fremstilles av biologisk materiale, for eksempel matavfall, kloakkslam eller husdyrgjødsel.
Oslo kommune produserer allerede biogass av slam fra Nedre Bekkelaget kloakkrenseanlegg. Dette gir nok drivstoff til 65 busser. Når den nye biogassfabrikken i løpet av 2013 er kommet i full drift, vil Ruter få biogass til årlig drift av minst 200 busser.
– Med biogass på tanken vil utslippene fra kollektivtrafikken bli redusert. Det betyr færre partikler og støv og bedre luftkvalitet i Oslo. Biogassbussene er dessuten stillegående, Fabrikken skal kunne ta imot også andre typer biologisk materiale enn matavfall. Det sier fungerende fabrikksjef biogass Anna-Karin Eriksson i Energigjenvinningsetaten (EGE) i Oslo kommune.
Mye forskning bak
Asker-bedriften Cambi AS bygger biogassfabrikken, etter å ha vunnet kontrakten til en verdi av 350 millioner kroner i sterk konkurranse med utenlandske selskaper. Ingen andre norske bedrifter konkurrerte om oppdraget. Cambi har i over 20 år utviklet teknologi for konvertering av biologisk nedbrytbart materiale til fornybar energi. Bedriften har gjennomført en rekke forskningsprosjekt som har mottatt offentlig støtte.
– Den støtten vi har fått fra ulike institusjoner i Norge, både fra SND og ikke minst Forskningsrådet, er en forutsetning for at vi har kommet dit vi er i dag, sier styreleder Per Lillebø i Cambi.
I tillegg til at biogassbusser vil bidra til bedre luftkvalitet i sentrale deler av Oslo, peker Lillebø på at det også skal bli god forretning.
– Oslo vil få en konkurransedyktig energitilførsel til en stor del av bussflåten sin. Hvis vi oppnår den energiproduksjonen som vi har som mål, vil det tilsvare fire millioner liter diesel. Ganger du det med ti kroner literen, kommer du opp i 30–40 millioner kroner per år. Det er betydelige verdier, sier han.