Av Stig Rath, daglig leder i Stig Rath Consulting
Våren er den beste tiden for å utføre service på klima- og ventilasjonsanlegg. Da er det tilstrekkelig med varme i luften til å gjøre målinger for å sjekke anleggene foran sommersesongen. Målet er at de skal levere et godt inneklima med minst mulig energiforbruk. I disse Korona-tider kan det være greit å vite at det også finnes filtertyper som hindrer spredning av luftbårne partikler og organismer som virus og bakterier. Her følger noen tips på hva som er viktigst å tenke på.
Høy innetemperatur gir lavere effektivitet
Forsommeren er en tid der en skal glede seg over varme solstråler ute, og ikke ergre seg over at klimaanlegget ikke leverer nok kulde inne. Hvis vi er riktig optimistiske, så kan ansatte være i full jobb i mai og juni etter en særdeles stressende Korona-vår. Da gjelder det at alle står på for å få arbeidet unna slik at firmaene igjen kan tjene penger. Det en minst trenger er ansatte med nedsatt konsentrasjon, trøtthet og hodepine på grunn av høye innetemperaturer. En grundig inspeksjon av klimaanlegget før varmen setter inn, er derfor en investering i effektive medarbeidere.
Kontroll av klimaanlegget
Visuell kontroll, måling av trykk, temperatur og strømforbruk, samt testing av sikkerhetsutstyr bør utføres av en kompetent person, som en faglært kuldemontør. Kontroll vil avhenge av anleggstype, men viktige punkter er rene heteflater på varmevekslere, at rørsystemet ikke vibrerer unormalt mye, kompressoren er uten ulyd, avlesing av trykk og temperatur, og sjekk av innstillinger og funksjon på reguleringsautomatikk og sikkerhetsutrustning. Lav kuldemediefylling er en av de vanligste årsakene til dårlig funksjon. Selv en liten lekkasje av kuldemedium kan påvirke ytelsen negativt og være årsak til et ubehagelig varmt inneklima. Vær oppmerksom på det er lovpålagt med lekkasjekontroll av klimaanlegg fylt med HFK-kuldemedium, da lekkasjer fører til global oppvarming. Det er også smart, da etterfylling ofte er en kostbar affære på grunn av høye HFK-avgifter.
Inneklima
Nitti prosent av tiden oppholder vi oss innendørs. Godt inneklima er derfor særdeles viktig for folkehelsen. Nok luft av god kvalitet og hygieniske forhold i ventilasjonssystemet er stikkord for å få frisk inneluft. Nye filter, rene ventilasjonskanaler og riktig innregulering reduserer strømutgiftene og gir et bedre energimerke for bygget. En mye brukt, men upresis fellesbetegnelse for filter som tar bakterier og virus er HEPA (High-efficiency particulate arrestance)-filter. De beste er filtersystemer for medisinsk bruk som benytter ultrafiolette stråler eller lag med antimikrobielt belegg for å drepe levende bakterier og virus som er fanget av filtermediet. For kontorbygg finnes det HEPA-filtre som ikke aktivt dreper levende organismer, men fanger dem opp og holder på dem slik at de ikke følger med inn i bygget. Disse filtrene må derfor byttes med jevne mellomrom.
Filterbytte
Vårservicen begynner med filterbytte. Normalt puster vi inn 15 kg luft hver dag og det er de bittesmå partiklene og gassene i forurenset uteluft som utgjør den største faren mot helsen vår.
Det er kun riktig valgte luftfilter som kan beskytte mot å få støvpartikler, kjemiske forurensninger og skadelige virus og bakterier ned i lungene, så konsulter en ekspert for å få råd om hvilket filter som gir best luftrensing og lavest energiforbruk i ditt ventilasjonsanlegg.
Kanalrens og innregulering
Etter filterbytte, kommer sjekk av kanaler og tillufts-/avtrekksventiler. Jevnlig kanalrens hindrer spredning av forurensing som pollen, støv, sopp og muggsporer, og forebygger problemer som luftveisinfeksjoner og astma. Når det er klart at filter og kanaler er ok, kontrolleres luftmengder og CO2-nivå ved maksimal personbelastning. Innregulering av ventilasjonsanlegget er tett knyttet til bruken av bygget, og noe en bør være oppmerksom på ved endring av kontorer, bemanning og nye leietagere. Bruk derfor tid på å kontrollere innreguleringen, dette er avgjørende for å unngå støy og oppnå et best mulig inneklima med lavt energiforbruk.
Mitt råd er å sjekke at vårservice er bestilt. Mai og juni er høysesong for kulde- og ventilasjonsentreprenørene, så da kan det være vanskeligere å få hjelp.