På frokostmøtet «Brød & Miljø» 6. april ble klimafotavtrykket til det nye Nasjonalmuseet og utfordringer som oppstår i byggefasen presentert av miljøansvarlig Elin A. Hansen fra Prosjekt Nytt Nasjonalmuseum (PNN), Statsbygg.
Prosjektet er ikke bare et forbildeprosjekt i FutureBuilt, men konkretiserer samtidig Statsbyggs langsiktige miljøambisjoner om å bidra til redusert fotavtrykk, levere nullutslippsbygg og være et statlig forbilde.
Så langt er reduksjonen av klimafotavtrykket prosjektert ned med 49 prosent, men jakten på måter å hente ut den siste prosenten som «mangler» for å oppnå FutureBuilt-målet fortsetter.
Én prosent er kanskje ikke så mye, tenker du? Men, som foredraget viste – når bygget og fotavtrykket er så stort som for det nye Nasjonalmuseet, blir selv 1 prosent av et stort tall til en stor størrelse:
Gjennom en standardisert levetid på 60 år utgjør nemlig samlet fotavtrykk for bygget nesten 90 000 tonn CO2-ekvivalenter. Om én person skulle stå for tilsvarende utslipp, ville det tilsvart en kjøretur i en gjennomsnittlig personbil på 550 millioner kilometer. Distansen ville blitt en «road trip» på 726 runder mellom jorda og månen – hvilket hadde tatt 637 år selv med en fart på 100 kilometer i timen!
Om man skulle bundet opp en så stor mengde karbon i naturen, ville det tatt 40 år for en løvskog med 90 000 trær å balansere ut dette fotavtrykket. Et vanlig plantefelt med cirka to meter avstand mellom hvert tre ville da blitt cirka 600 x 600 meter stort – og dekket et kvadrat i Oslo sentrum helt fra Stortinget til Oslo S.
Dette viser at selv etter kraftig reduksjon av klimafotavtrykket er det betydelig omfang på klimagassutslipp fra byggeprosjektet, og viktigheten av å oppnå prosjektets klimamål blir åpenbar.
Prosjektet har satt strenge krav til klimagassutslipp fra byggematerialer, blant annet i form av lavkarbonbetong og gjenvinningsgrad for stålprodukter. Det jobbes nå i byggefasen med å finne reduksjonstiltak for «den siste prosenten». Fornybart drivstoff på byggeplass, endringer av materialmengder og identifisering av materialer med enda lavere klimagassutslipp enn planlagt var blant eksemplene som ble omtalt.
Det nye Nasjonalmuseet skal ferdigstilles i 2019 og åpnes i 2020.