Nyheter

Oppgraderer unikt vannreservoir

Bildet: I fire av dagens containere skal det bygges en såkalt container-i-container
Bildet: I fire av dagens containere skal det bygges en såkalt container-i-container

Ved første øyekast kan de lede tankene til en fjern galaktisk månebase. Men de patronformede beholderne er langt mer fredelige – og ekstremt viktige for hovedstadens innbyggere, ettersom de er tilgangsportalen til en stor del av Københavns drikkevann.

De nå godt patinerte beholderne som utgjør  Tinghøj Reservoir-anlegg på Vandtårnsvej i Gladsaxe ble tegnet av arkitekt Ib Lunding på 1930-tallet og ble dømt delvis fredet i 1999. Nå er anlegget så nedslitt at det står overfor de mest gjennomgripende renoveringene siden 90-tallet.

Det nåværende Tinghøj Reservoir-anlegget er utslitt etter mange års trofast tjeneste i Københavns vannforsyning, og dette medfører et stort behov for løpende service og kontroller. Den belastningen endrer seg med det nye anlegget, som oppfyller kravene til en moderne forsyning for automasjon, arbeidsmiljø og drikkevannssikkerhet.

Milliard-prosjekt

Prosjektet forventes å ha en kostnad på over 1 milliard danske kroner. Cowi har vunnet oppgaven som teknisk rådgiver i renoveringen, som forventes å strekke seg til 2031, melder dagensbyggeri.dk

Dagens anlegg består av 11 containere, I fire av dagens containere skal det bygges en såkalt container-i-container, hvor toppen av den opprinnelige konstruksjonen heves og det lages en ny container inne i den gamle. Toppen dekkes av en klimaskjerm, som har samme karakteristiske utseende som eksisterende anlegg, slik at arkitekturen bevares best mulig i henhold til fredningen. 

Bildet: Det nye anlegget er prosjektert med et volumbehov på 225 000 m3 i 99 % av levetiden, som forventes å være 75 år. Foto: Peter M. Madsen

Bevarer arkitekturen

– Nybygget av Tinghøj Storage-anlegget er en spennende utfordring, hvor vi må kombinere forsyningssikkerhet, bevaring av arkitektur og drift. Vi må bygge et nytt anlegg og samtidig sørge for at det gamle er i drift gjennom hele byggeprosessen. Dette vil kreve et tett samarbeid mellom Hofor sin virksomhet og vår prosjektledelse, sier Associate Project Director i Cowi, Ole Tronier.

Løsningen gir betydelig bedre adkomstforhold for vedlikeholdsarbeid mens containeren er i drift, og samtidig blir det lettere å oppdage eventuelle feil.

KILDE: Dagens Byggeri