Av Odd Borgestrand
Samarbeidsprosjektet mellom Porsgrunn kommune og programvareselskapet Powel for etablering av ny IT-løsning for kundekommunikasjon ble trukket fram som et referanseprosjekt under Vannbransjens digitale innovasjonskonferanse i dag.
Grundig forståelse
Porsgrunn har vist at de har en grundig forståelse for kundenes behov og krav i det moderne samfunnet, og har samtidig vært en aktiv partner for Powel for å drive innovasjon innen dette området, sa produktsjef i Powel, Hanne Sandven, under presentasjonen.
– Samarbeidet med Powel har vært veldig nyttig og morsomt. Vi har blitt lyttet til, og det er veldig inspirerende. Powel har vært gode på å tilpasse sine løsninger til våre behov, sa Glenn Are Heidenstrøm, dataingeniør i Porsgrunn kommune.
Porsgrunn kommune ble da også hedret med Innovasjonsprisen under Powel-dagene i Trondheim i fjor nettopp for sterke engasjement for bedre kundekontakt med sine innbyggere, basert på digitale løsninger.
Digitalisering også i vannbransjen
Digitalisering er et nyttig hjelpemiddel for å løse utfordringene også i vannbransjen. Dette har også den internasjonale vann organisasjonen IWA pekt på i sin rapport «Digital water», hvor de anbefaler pilotprosjekter. Det har vært et stort fokus på at systemet kunne benyttes ute i felt. Et eksempel er at innbyggere observerer brunt vann i springen eller en lekkasje i ledningsnettet. De kan da gå inn på kommunens side eller benytte en QR-kode som melder fra til Powel Melding sin publikumsløsning for rask effektuering av den aktuelle utfordringen.
Startet for seks år siden
Porsgrunn begynte allerede for seks år siden å utvikle bedre kommunikasjon med sine innbyggere, blant annet ved å integrere løsningen Gemini Melding i kommunens egen hjemmeside.
– Vi har hele tiden ønsket å legge til rette for enklere og bedre dialog med innbyggerne, blant annet for å forenkle saksbehandlingen og drive rasjonelt, sa Glenn Are Heidenstrøm.
– Digitalisering er et nyttig hjelpemiddel for å løse utfordringene i vannbransjen, men det er kommunen som kjenner behovene. Derfor er det viktig å drøfte både muligheter og begrensninger. Samtidig er det viktig at leverandøren må anerkjenne viktigheten av å få innspill fra parter som kommer til å bruke programmet hver dag . Samtidig må kommunen ha ønske om å involvere seg og bruke tid internt på å finne ut hva de har behov for. Begge parter må være innstilt på å bruke tid på å involvere seg, understreket Hanne Sandven.
Må få med hele laget
Glenn Are Heidenstrøm jobbet mye med å involvere sine medarbeidere innen kommunalteknikk i nye digitale løsninger. Også servicekontoret ble sterkt involvert for å gå over til den nye digitale plattformen framfor at kommunens innbyggere skulle fortsette med å sende inn skjemaer.
– Løsningen må fungere etter ønske fra forbrukerne. Det har vi oppnådd i dette prosjektet. Når kommunens endringsforslag ble lagt fram ble det et smidig samarbeid og lite ventetid i prosessen. Mye ble løst i løpet av en formiddag, og nå gleder vi oss til fortsettelsen, sa Heidenstrøm.
Må stole på tjenesten
Begge foreleserne understreker viktigheten av at publikum stoler på tjenesten og at man erfarer at det man melder inn blir gjort noe med.
– Vi føler at løsningene vi har kommet opp med vil bidra til å sikre at dette nettopp vil skje, sier Heidenstrøm.
Selve arbeidet som kommunene har lagt ned har foregått effektivt, i form av felles møter, digitale samtaler og innsamling av synspunkter og innspill om hva som er nyttig og relevant.
I tillegg til å samle inn informasjon om hva kommunen foretar seg innen kommunaltekniske oppgaver kan løsningen åpne for enda mer kommunikasjon som vil styrke forholdet mellom bruker og tjenesteyter, mener Heidenstrøm.