Nyheter

Proffbutikk på kundens premisser

14.09.06: – Andre bransjer ønsker å ha kundene lengst mulig inne i sine butikker for å øke salget. Hos Brødrene Dahl er det motsatt. Vi ønsker at kundene hurtigst mulig finner de varene som behøves for å utføre jobben. 

 
Brødrene Dahl avdeling Bjørndal ligger i Bjørnerud industripark ved Ljabru-diagonalen mellom Mosseveien og Europaveien (E18 og E6) på adressen Bjørnerudveien 13.


Av Jan Kalvik (tekst og foto)



Administrerende direktør Arne-Erik Olsen ønsket 11. september velkommen til selskapets Proffbutikk nr. 51. Mange gode og kjente leverandører møtte opp for å overvære begivenheten. 

Verdikjede
– BD med leverandører tjener kun penger i det øyeblikket et kvalitetsprodukt installeres. Derfor må samspillet mellom grossist og installatør skje så hurtig som mulig. Tester i våre utsalgssteder viser at bilder av produkter er fint, men at varene som sees er enklest. Er det noe håndverkere er spesielt gode på, så er det å gjenkjenne korrekte dimensjoner og produkter til jobben som skal utføres. På BDs konseptavdeling på Bjørndal vil det derfor kunne ses og tas på flere produkter enn det som normalt finnes hos rørgrossistene. Alt for å gjøre rørleggerens verdikjede enda mer konkurransedyktig. BDs administrerende direktør Arne-Erik Olsen uttrykker det slik: ”Fremtidens konkurranse vil ikke skje mellom bedrifter, men mellom verdikjeder.” 

Godt sortiment
– Gjennom kundeundersøkelser og referansegruppemøter har rørleggeren uttrykt to hverdagslige problemstillinger. Det mest irriterende er å komme til en hentebutikk hvor man ikke har varen som behøves. Det nest mest irriterende er å komme tilbake på jobben som skal utføres for så å finne ut at man har glemt å ta med seg alle de nødvendige delene.

Den første problemstillingen har vi forsøkt å løse ved å fokusere på et attraktivt sortiment som finnes på alle våre 51 avdelinger. Disse varene har gule etiketter og har rundet over 1.000 ulike varenumre. Skulle vi gå tom for varen som trengs et sted har nærmeste avdeling mest sannsynlig denne inne. 

Bedre opplæring
Glemsomhet føler vi også et ansvar for, da dette fører til ineffektivitet i verdikjeden. Vi løser dette ved å plassere varene i lokalet slik at tilhørende produkter finnes i samme område. Man blir dermed påminnet varene som står på sin handleliste. I tillegg har vi laget handlelister på produkter hvor det ofte glemmes samhørige produkter. Fokus på tilhørende produkter er nå en del av butikkopplæringen i Brødrene Dahl, påpeker Olsen. Det kommer mer om dette i neste utgave av VVS Aktuelt.