Nyheter

Pumper og ventiler på Industridagene 2006;

01.09.06: – Fysiske kundebesøk, eller messer, er eneste markedsføringskanal som virker i vår ”lille” nisje, mener Jan Tveite, daglig leder i firmaet Lindflaten AS. – Og da er det et problem om ikke bransjen blir oppfattet som viktig i messesammenheng.

 



Det 60 år gamle oslo-firmaet Lindflaten AS er blant landets ledende innen salg og service av pumper, ventiler og mengdemålere. Kundene finnes over hele registeret fra industri til olje&gass, shipping, kraftverk og kommunal sektor.

– Pumper og ventiler er faktisk en svær bransje i Norge. Totalt omsetter bransjen for flere milliarder kroner, opplyser Tveite. Han viser blant annet til det vestlandsbaserte Frank Mohn-konsernet. De er verdenslende på sitt felt og alene utgjør mer enn en milliard eksportkroner.

Tror på et trendskifte
Men Tveite er ingen ubetinget optimist. Norsk industri er i utgangspunktet liten. Kun 16 prosent av arbeidsstokken finnes i industrien. Finland har til sammenlikning hele 37 prosent.

– Og vi ser vel som trend at rene norske messer blir stadig mindre interessant for industrien? undrer han seg.

– Likevel både tror og håper jeg på norsk trendendring i 2006. Ikke minst fordi besøkstallet på årets Industridagene kan bli et være eller ikke være for pumpebransjens fremtidige deltagelse på arrangementet. 

Stor, men lite kjent bransje
Bransjens størrelse tatt i betraktning mener Tveite det er påtagelig få som vet at den finnes, hvor produktene er og hva de gjør for noe.

– Folk flest tapper vann fra springen, men tenker lite over de tusenvis av pumper som faktisk gjør det mulig. Samlet utgjør pumper faktisk et av de største enkeltforbrukere av strøm i Norge! illustrere Tveite.

Han anslår at det i Norge finnes ca. 20 store firma innen pumper, med kanskje 500 ansatte totalt. Omtrent de samme tallene gjelder ventiler. Alle kunder bruker selvsagt både pumper og ventilere, men inndelingen skyldes at det er få firma i bransjen som selger begge deler.

– Bransjen faller likevel mellom flere stoler på messemarkedet, ikke minst fordi kundene er spredt på så mange sektorer. 

Kjemper mot Europa
Samtidig produseres det kun ubetydelig av pumper og ventiler i Norge. Bransjen består derfor i hovedsak av agenturfirmaer for utenlandske produkter, og som kun har rettigheter til å selge på det norske markedet.

– Da er det en kjempeutfordring at Norge ikke lenger er ”et lukket land”. Aktørene i Europa har et kjempemarked, og store norske forbrukere av pumper er forpliktet til å legge ut leveranseforespørsler i hele EU, påpeker Tveite.

– Og når markedet vi skal treffe samtidig er så lite – de får personene som jobbe med pumper og ventiler innen kommunalt, i prosessindustri og olje og gass – nytter det ikke å annonsere. Fysiske kundebesøk er det eneste som nytter for vår bransje. Eller messer.