– Vi er veldig fornøyde! I år deltok flere kommuner og flere bedrifter enn i fjor, og flere lyspærer ble slukket, sier generalsekretær i WWF Rasmus Hansson i en pressemelding.
Kirker, idrettsanlegg, hoteller, rådhus og andre offentlige bygg over hele landet slukket lyset for klimaet i Norge lørdag kveld. Blant kjente norske landemerker som deltok var Holmenkollen, Operaen, Stortinget, Lerkendal, Fløibanen og cruiseskipet The World – og hoteller, festninger og rådhus over hele landet. 181 kommuner var påmeldt, 19 flere enn i fjor. 52 av de påmeldte var nykommere.
Rundt om i landet ble Earth Hour markert med en lang rekke arrangementer, fra akustiske konserter via fakkelslalåm til stjernekikking og mørklagte landsmøte-banketter.
– Det er utrolig inspirerende å se Norge vise klimaengasjement på denne måten, sier Rasmus Hansson i WWF. WWF er global Earth Hour-arrangør, med et mylder av samarbeidspartnere rundt omkring.
– Vi er spesielt fornøyde med tre ting: For det første; dette viser nok en gang at det er feil at klimainteressen er død i Norge. For det andre, er vi veldig fornøyde med at fjorårets rekord ble slått, til tross for tøff konkurranse fra landskampen mellom Norge og Danmark. For det tredje vi fikk satt søkelyset på behovet for en norsk klimalov. En klimalov vil forplikte norske politikere til å holde klimaløftene sine, sier Hansson.
Også internasjonalt er det klart at årets Earth Hour slår de fleste rekorder når det gjelder oppslutning. 134 land deltar i årets kampanje, mot 128 i 2010. Over 4000 byer og kommuner deltar, og nærmere 1600 ikonbygg og landemerker rundt om i verden – fra Davis Station i Antarktis via Burj al Arab i Dubai, Victoria Falls i Zimbabwe og Eiffeltårnet i Paris til Empire State Building i New York.
Innpå 300 norske bedrifter var påmeldt til kampanjen i Norge, mange av dem store, landsdekkende kjeder med butikker og andre virksomheter en rekke steder. Nytt av året var stor oppslutning blant kjøpesentre, fra Oslo City via Kvadraten i Sandnes til Trondheim Torg og Parksenteret i Alta.