Svindel eller smart forretningsidé?

 
Svindel eller smart forretningsidé?Illustrasjonsbilde: Getty Images
Det stormer rundt Rørleggervakta 24vvs as, med firmaadresse Steinsland på Sotra sør for Bergen. Seriøse rørlegger roper et «varsku her» mot det de mener er en useriøs aktør som lopper kunder for 4.000 kroner for å formidle rørleggertjenester.

Av Odd Borgestrand

Daglig leder i Rørleggervakta 24vvs as, 60-åringen Øystein Helgheim, ønsker ikke å snakke med VVS aktuelt og henviser til sin advokat før han raskt avslutter samtalen. Hvem som er Helgheims advokat ønsket han heller ikke å opplyse.
Helgheim etablerte Rørleggervakta 24vvs as i juli i fjor. Et år tidligere gikk firmaet BG Gruppen AS, der Helgheim var styreleder og daglig leder, konkurs.

Formidler tjenester
Helgheims forretningsidè er formidling av rørleggertjenester rundt om i landet. På selskapets nettsider står det at Rørleggervakta 24vvs AS er et landsdekkende rørleggerforetak som har døgnvakt 24 timer i døgnet. Selskapet rykker ut til kunder som melder inn problemer med vannlekkasje, tette avløpsrør, eller om de ønsker rørfornying.  Det heter videre i presentasjonen at selskapet har avdelinger i alle norske byer, og at de sender ut en av sine lokale rørleggere i de ulike distriktene.

Selskapets formål er ifølge Brønnøysundregistrene rørleggerarbeid, våtromsarbeid, rehabiliteringer og totalentrepenør som inkluderer alle håndverksfag. Salg av VVS artikler både fra utsalgssted og nettbutikk. Dessuten andre produkter/tjenester som naturlig hører til
dette, herunder å delta i andre selskap med lignende virksomhet. Selskapet skal gi støtte til veldedige og allmennyttige formål, heter det i formålsparagrafen.

Ikke medlem i Rørentreprenørene
VVS aktuelt bekreftet at selskapet ikke er medlem i Rørentreprenørene Norge, og at selskapet heller ikke er en godkjent rørleggerbedrift.  Det framgår ikke av informasjon VVS aktuelt har innhentet at daglig leder Øystein Helgheim er rørlegger, men han har mesterbrev fra Bergen Tekniske Fagskole fra 1999. Skolen heter i dag Fagskolen i Hordaland og har ikke rørlegger-utdanning på sin studieplan.  
Administrerende direktør i Rørentreprenørene Norge, Tor Backe, sier i en kommentar at det som her beskrives ikke kan karakteriseres som annet enn svindel.

- Dette er etter min mening et klart brudd på markedsføringsloven. Det aktuelle firmaet har ikke de nødvendige godkjenninger og opptrer på en måte som må betegnes som svært useriøst. Siden selskapet ikke er medlem hos Rørentreprenørene Norge kan ikke vi som organisasjon opptre som «politi». Jeg vil derfor anbefale at kunder som føler seg lurt rapporterer dette til forbrukertilsynet, sier Tor Backe til VVS aktuelt.

Formidler lokalt
Det er en omgåelse av sannheten at selskapet har avdelinger i alle norske byer. Det siste halvåret har Helgheim formidlet rørleggertjenester fra lokale rørleggere, etter selv å ha tatt et honorar på snaue 4.000 kroner for denne tjenesten.  En del av konseptet er også at kunden får faktura via SMS, der de blir bedt om å betale inn via VIPPS før Helgheim iverksetter ordre hos en lokal rørlegger.

En av de som har reagert på denne framgangsmåten er Alexander Nilsen i Selbak Rør i Fredrikstad. Han ble for noen dager siden kontaktet av Rørleggervakta 24vvs as for å utføre et akuttoppdrag i forbindelse med lekkasje fra en varmtvannstank i en leilighet i Fredrikstad.  Nilsen rykket umiddelbart ut og fikk stanset lekkasjen. Selbak Rør forklarte kunden at firmaet tar 3.600,- kroner for å rykke ut på «blålys-jobber», og dette inkluderer inntil to timers arbeid. Da kunden forklarte at hun allerede hadde betalt 3.990,- kroner til Rørleggervakta 24vvs as forsto Nilsen at ting ikke var slik det burde være. Til VVS aktuelt forteller han daglig leder i Rørleggervakta vvs bekreftet at kunden hadde betalt for formidlingen av tjenesten, og at Selbak Rør skulle fakturere for utrykningen. Dette var uansett en forsikringssak, så her ville kunden uansett få dekket sine kostnader.

Følte seg misbrukt
Nilsen følte seg misbrukt og truet med rapportering til forsikringsselskap og politianmeldelse. Med denne trusselen over hodet valgte Rørleggervakta å tilbakebetale sitt formidlingshonorar, og ba også Selbak Rør om å returnere uten å utføre oppdraget. Rørleggervakta vvs kunne skaffe en annen rørlegger i samme område som ikke skapte problemer, ble det hevdet. Nilsen fikk også klar melding om at han ikke skulle blande seg opp i Rørleggervakta vvs sin forretningsdrift.

Koker i sosiale medier
Dermed postet Nilsen ut følgende melding på Facebook-siden til «Norges Rørleggere», en gruppe med snaue 9.500 medlemmer:
«VARSKU HER! Om denne mannen ringer til noen av dere, må dere holde dere langt unna. Han tar imot vakt telefoner og tar 4000 kroner for dette. Han ringer deretter til en rørlegger som har vakt i det område det gjelder. Stakkars kunden må betale på vipps, også får rørleggeren han ringer til beskjed om å fakturere full utrykning direkte til kunden. Her ser dere hvem dette firmaet er: Rørleggervakta 24vvs AS Austefjordtunet 26 5379 Steinsland. Jeg synes oppriktig synd på kunden da en liten jobb plutselig blir veldig dyr. Hva mener dere om dette?»

Rørleggervakta 24vvs svarer
I et av flere svar skriver Øystein Helgheim i Rørleggervakta 24vvs as blant annet:
«Jeg tror heller du synes oppriktig synd på deg selv.. Her har vi som seriøs aktør i markedet gitt deg to oppdrag som et unntak siden vi ikke fikk tak i vår faste rørlegger i Fredrikstad. Så truer du å bruke denne gruppen til å sjikanere meg og du får deg til å si at du kan styre rørleggere i hele Østfold til ikke å ta oppdrag for oss.»

Diskutere sak uten personangrep
En rekke rørleggere rundt om i landet reagerer på honoraret som Rørleggervakta 24vvs tar for sin tjeneste, og flere mener dette er ren svindel og bedrag.  Administrator for Facebook-siden «Norges Rørleggere», Thomas Nilsen har i dag funnet det nødvendig å oppfordre gruppens medlemmer til at innleggene holder seg til sakene, og at man ikke kommer med negative personkarakteristikker. Vi ønsker ikke å gå inn å slette innlegg, men vil altså i denne omgang be om at hver enkelt tar større ansvar for det som blir uttrykt, skriver han.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår