Sanitær

Tukler ikke med skaperverket

Bildet: Administrerende direktør i Comfort- kjeden
Bildet: Administrerende direktør i Comfort- kjeden
15.02.12: Knut Strand Jacobsen ønsker ikke å bli særlig større.
Av Bjørn Laberg

Nei, det ligger ingen plastisk-kirurgiske vegringer til grunn for Comfort- sjefens ønske om å forbli «sånn passe stor”. Vi befinner oss på Comforts årlige kick-off  på Gardermoen, og Strand Jacobsen snakker om medlemsmassen sin.

Fokuset vekk
– Vi skal verken bli for mange eller for store. Kjeder som sliter, har gjerne problemer med disharmoni på grunn av størrelse og motstridende interesser blant medlemmene. Å tukle med eierstruktur og selskapsform frister heller ikke. Comfort har tradisjoner og bedriftskultur som vi ikke vil gi slipp på. Vi registrerer at enkelte av våre konkurrenter har gjort nettopp dette. At selskapsledere kan eie andeler av kjeden han eller hun jobber for, er for eksempel helt utenkelig for oss. Når noen få utvalgte aksjonærer skal kunne tjene penger på bekostning av andre, tar det fokuset vekk fra kjernevirksomheten; ”rørleggeriet”, mener Strand Jacobsen.

Ingen Klondyke
Comfort- kjeden rommer i dag 97 medlemsbedrifter (+ 26 bedrifter innen Proffrør, som er et søsterkonsept, uten egne butikker) Strand Jacobsen kan se tilbake på et godt fjorår, selv om det på langt nær hersker Klondyke- stemning i bransjen generelt.
– VVP (VA- og VVS- produsentene) har hatt en svakere utvikling, med en tilbakegang på 5.8 prosent, mens grossistene (NRF) har hatt en mer positiv kurve, med en økt omsetning på sju prosent. Grossister som Ahlsell skyver varene bakover i logistikk-kjeden, mot sentrallageret. Grossistene har i det hele tatt blitt flinke til å effektivisere distribusjonskanalen sin, og tøffere konkurranse fra nye aktører har nok fremskyndet dette, mener Strand Jacobsen. 

Erter grossistene
Som eneste kjede har Comfort i dag avtale med fire grossister, inkludert sin egen, Syberg VVS. Det ble i 2011 handlet for 478 millioner kroner hos grossist, og 122 millioner via direkteleverandører. I år har noen av direkteleverandørene fått reisepass, i likhet med medlemsbedrifter som ikke har hatt tilstrekkelig lønnsomhetsutvikling. Inn har seks nye leverandører kommet: Duravit, Interforum, Klart Vann, Turiform, Terrigeno og VikingBad.
– Teknisk side har hatt en gledelig økning på 20 prosent, takket være medlemmer som YC- rør fra Hamar/Elverum, som er en betydelig aktør innen teknisk bransje, sier Strand Jacobsen.
Comfort- sjefen beskriver dessuten samarbeidet med Syberg VVS i rosende ordelag.
– Syberg er nyttig for å ”erte” de andre grossistene, men også ved at vi kan introdusere egne merkevarer raskere og mer effektivt. 40 prosent av dusjene, 35 prosent av kranene og 40 prosent av baderomsmøblene våre er egne merkevarer. Det hadde ikke vært en selvfølge uten Syberg VVS, sier han. 

Bedre på nett
Årets utgave av Comfort Kick-off har hatt fokus på butikksalg, og hvordan medlemsbedriftene skal nyttiggjøre seg bransje- og markedsføringsverktøyet kjeden sitter inne med. Nettsatsingen har blitt systematisert, og et online 3D tegneprogram ble lansert under minimessen. Tradisjonen tro er årets katalog så vidt kommet ut fra trykkeriet, og Strand Jacobsen vil ikke undervurdere viktigheten av å skape et slikt markert tidsskille i februar, hvert eneste år.
– Formålet med Comforts Kick- off har hele tiden vært å lage et ”overgangsvindu” for kjedens sortiment, leverandører, medlemsbedrifter, prissetting og katalog. Å prøve å strø et og et korn utover året er lite hensiktsmessig. Som gammel panserbefal vet jeg at det er konsentrert ildkraft som gjelder, ler Comfort- generalen.