Av Odd Borgestrand
Dermed er spørsmålet om leder fagutvikling i GK Norgeog professor II i ventilasjonsteknikk ved OsloMet, Mads Mysen, burde satset på en karriere innen bilindustrien framfor norsk inneklima.
– I bilindustrien er det stor grad av innovasjon fordi konkurransen mellom aktørene er så sterk. Når en bil skal inn til service leter ikke mekanikerne etter feil på enkeltkomponenter. I mange tilfeller er dialysen gjennomført før bilen ankommer verkstedet. All relevant informasjon om bilen ligger i skyen i nåtid, og her må vi hente lærdom i norsk byggeindustri, slår Mysen fast.
– Biler er merkevare. Innen bygg eksisterer ingen merkevare, selv om man har gode komponenter med lang levetid, et livsløpsansvar og gode miljøegenskaper. Dette er usynlige kvaliteter og blir ikke tatt hensyn til, og derfor er det stillstand i bransjen, og nå må vi for alvor tenke innovasjon, miljø og bærekraft, sier Mysen til VVS aktuelt.
Studier og orientering i Trondheim
Interessen for ingeniørstudiet kom tidlig fordi nære slektninger snakket varmt om dette faget. Når studiestedet i Trondheim i tillegg hadde en aktiv orienteringsklubb var Mads Mysen ganske så sikker på at han ville trives både på universitetet og i fritiden i Trondheim. Mysen spesialiserte seg innen VVS etter grunnutdanningen i maskin. Han ønsket å jobbe med mennesker og inneklima og ikke bare med maskiner, prosesser og industri. Dermed kommer det første grunnleggende miniforedraget fra professoren. Det gjelder å få journalisten med inn i terminologien fra starten av i denne samtalen.
På OsloMet har Mysen en 20 prosent stilling med ansvar for ventilasjonsteknikk på masternivå. Kombinasjonenen med fagdirektørstillingen ved GK er for ham en ideell løsning. Dermed kan han innhente kunnskap gjennom GK, samtidig som han kan teste ut løsninger og erfaringer ved bygging og drifting av anlegg, – for deretter å formidle denne kunnskapen til studenter som er neste generasjon i yrket.
– Utviklingen har gått for sakte
– Dermed kan jeg formidle et oppdatert faglig innhold. Rekruttering er også svært viktig både for GK og for andre aktører i bransjen, mener han.
Han ser dette i et helhetlig perspektiv. For ham handler det om bærekraft, det sosiale aspektet og økonomi. Mysen er tydelig på at han ikke er spesielt fornøyd med utviklingen i VVS-bransjen.
– Den har gått alt for sakte. På 1980-tallet hadde vi VAV-anlegg der det handlet om å bruke luftmengden for å oppnå et ønsket termisk klima, altså en temperaturstyring av luftmengden. Så gikk man over til DCV. DCV står for Demand Controlled Ventilation og omfatter ventilasjonssystemer der tilført ventilasjonsluftmengde reguleres automatisk og i sann tid i etter et målt behov på romnivå. Vi har i tillegg større fokus på energiforbruk, og det har vært helt nødvendig, understreker han.
Du kan lese hele dette profilintervjuet med Mads Mysen i Byggfakta nr. 2, som snart er ute hos abonnentene. VVS aktuelt er nå en integrert del av Byggfakta, i form av en egen VVS- og VA-bolk med reportasjer, intervjuer, fagartikler, bransje- og prosjektnyheter.
Ikke abonnent på fagbladet Byggfakta? Kontakt oss gjerne for et uforpliktende prøveabonnement, eller tegn ditt abonnement her