Nyttig forskning
– Her viser forskerne fra SINTEF Byggforsk noe veldig viktig. Ved å rehabilitere på riktig måte, får man faktisk både et bedre innemiljø og lavere energiforbruk. Det viser at forskning gir resultater som er nyttige for samfunnet. Kanskje vi til og med kan håpe at bedre miljø på skolen gjør at flere velger å utdanne seg til å bli unge forskere som kan hjelpe oss å forske frem de nye miljøvennlige energiløsninger, sier Volla.
Halvert totalforbruk
I prosjektet på Kampen skole greide forskerne fra SINTEF Byggforsk å halvere energiforbruket ved skolen, ved å styre ventilasjonsanlegget til å lufte rommene etter behov. Når klasserommene er tomme, settes ventilasjonen til et minimum. Når de er i bruk og CO2-nivået øker, merkes det av en føler som gir beskjed om at ventilasjonen skal økes.Belysningen styres av bevegelsessensorer som skrur av lysene når rommene ikke er i bruk.
Bedre konsentrasjonsevne
Både før og etter rehabiliteringen ble elevene på Kampen skole testet på prestasjoner og konsentrasjon. Elevene fikk også gi uttrykk for hvordan de oppfattet innemiljøet. Forskerne målte i tillegg temperaturen, CO2-nivået, luftfuktigheten og lysnivået i klasserommene. Resultatene viste tydelig at elevenes konsentrasjonsevne ble bedre og at de trivdes bedre etter tiltakene.
– Vi i Forskningsrådet er veldig glade for å ha bidratt til flere konsentrerte og fornøyde elever på Kampen skole, uttaler avdelingsdirektør Rune Volla.
Kommunalministeren varslet rett før sommerferien at Norge skal få en egen strategi for bygningsforskning – Bygg21.
– Forskningsrådet er positive til dette. Vi ser frem til enda større forskningsinnsats på området i årene som kommer, sier Volla.