bransjekommentar

– Stolt av det nye testlaboratoriet

Bildet: Markedssjef i Høiax AS
Bildet: Markedssjef i Høiax AS

– Det største prosjektet vi fikk i havn er en strategisk avtale med Viega om distribusjon av deres pressystemer. Pressystemer er vårt femte produktområde, som vi lanserte i oktober i år. Starten har vært bra, og når vi på nyåret får nye butikker i både Oslo og Trondheim, vil vi ha enda bedre mulighet for å lykkes med denne produktgruppen, sier Solberg til VVS aktuelt.

– I august lanserte vi et stort spekter nye varmepumper, som ser ut til å bli tatt meget godt imot i markedet. Produktutvalget er stort både for luft/vann- og væske/vann-segmentet, og inkluderer store varmepumper beregnet på større bo- og næringseiendommer, sier hun.

Solberg peker også på nytteverdien av Høiax sitt nye testlaboratorium.

– Dette er et unikt hjelpemiddel ved Energimerking og ved videreutvikling av eksisterende varmtvannsberedere og tanker, så vel som ved utvikling av nye løsninger. Det inneholder blant annet automatisk rapportgenerering og avansert utstyr for å måle prestasjon, samt levetidstesting. Et slikt laboratorium er et meget viktig verktøy for å utvikle bærekraftige og fremtidsrettede produkter. Vi har også hatt stor nytte av deltagelse på ISH-messen i Frankfurt. Vårt eksportsalg øker jevnt og trutt, noe som gir oss enda tryggere grunnlag for fremtiden. mener hun.

– Vi har i 2015 også implementert et kvalitetsstyringssystem (ISO 9001) og et miljøstyringssystem (ISO 14001). Kvalitetsstyringssystemet skal gjøre oss enda bedre rustet til å oppfylle kundens krav, og krav i lover og forskrifter. Miljøstyringssystemet gir oss verktøy for å måle hvilke aktiviteter som påvirker ytre miljø, og tydeliggjør dermed hvilket potensiale vi har for forbedringer, understreker hun.

– Vi synes også det er verdt å nevne at vi i år overtok en liten bedrift IPAS og deres ansatte, som nå er integrert i vår produksjon. IPAS har levert høykvalitetsledninger til Høiax i mange år. Når bedriften i år ikke lenger hadde grunnlag for å fortsette som selvstendig enhet, valgte vi å opprette en ny avdeling slik at de kan fortsette sin produksjon, – nå som en del av Høiax-familien, sier Solberg.

– Dette støtter opp om vår oppfatning: Vi tror på insourcing og ikke outsourcing, som er så moderne blant økonomer og i mange bedriftsledelser, fortsetter hun.

– Hva vil være de største utfordringene, eller hemskoen for å lykkes i markedet i tiden fremover? 

– En svak norsk krone gjør at våre produkter blir dyrere å produsere, vi må derfor opprettholde fokus på effektivisering og på eliminering av sløsing. Samtidig ser vi det som viktig å opprettholde en høy grad av innovasjon og lansering av nye produkter.

Solberg har fått med seg at deler av bransjen stiller seg kritisk til grossistenes trang til å promotere sine egne merkevarer. Selv har Solberg et avslappet forhold til denne problematikken.

LES OGSÅ: – VVS-grossistene bør holde seg til distribusjon 

– Jeg tror kanskje det er et større problem for de merkevareprodusenter som leverer kun til grossistene, enn det er for oss. Jeg er av den generelle oppfatning at konkurranse er bra, siden det gjør at vi må strebe etter å bli enda bedre. Når det gjelder 2016, tror vi norsk økonomi vil bli mer krevende i , noe som sikkert vil gi ringvirkninger. Vi er likevel litt forsiktig optimistiske mht. til vår utvikling, sier markedssjef i Høiax, Benedikte L Solberg. avslutningsvis.

LES OGSÅ: Fyller et hull i markedet