– Det er nesten litt flaut å snakke om

 
– Det er nesten litt flaut å snakke omBildet: På arbeidsstasjoner var vi nede i 28% - noe som er et veldig lavt tall, forteller Director of Real Estate and User Experience Karin E. Holme i Telenor.
Fakta knuste synsing i Telenor. Da Telenor skulle selge sine lokaler på Fornebu var de opptatt av å se hvor store arealer de måtte leie tilbake fra huseier og også hvordan de kunne begynne tilpasningen av de tilbakeleide lokalene.

De dypdykket dermed ned i en rekke innsamlet data og resultatene de fikk var tydelige.

– Det er nesten litt flaut å snakke om, for tallene var skremmende. Det var ikke noen steder i våre lokaler som hadde mer enn 50% belegg om vi kan kalle det det. På arbeidsstasjoner var vi nede i 28% - noe som er et veldig lavt tall. Da vi målte på møterom var det ingen som ble brukt mer enn 50%. Derfor så vi et veldig potensiale for endring. Vi vet at det kan være mange forklaringer på hvorfor slike møterom kan se fullbooket ut, men samtidig ser vi at det er mulighet for forbedringer, forteller Director of Real Estate and User Experience Karin E. Holme i Telenor.

Telenor gikk dermed i gang med en stor omveltning, og gikk fra å ha medarbeidere med arbeidsplass fordelt på 6 bygg til å leie tre av dem tilbake som rene kontorbygg. Veien til dette valget var dog lang, og de brukte flere måneder på blant annet å utføre intervjuer, ha fokusgrupper, spørreundersøkelser til alle medarbeidere og innhenting av sensordata. I tillegg kom selvfølgelig alt det kommersielle rundt en slik salgsprosess.

Kan gjøre store besparelser

Teamet i BLDNG.ai forteller at de alltid jobber tett med kundene sine for å finne ut nøyaktig hvilken data som skal innhentes, og hva kundene ønsker å oppnå med målingene.

– Når man tar målinger må man vite hvorfor man gjør det. Hva skal denne dataen brukes til. Der kan bldng.ai hjelpe og deretter forklare hvordan det måles og få hjelp til å analysere den dataen man får. Kunden må være med de innledende rundene, sier Magne Gabrielsen som jobber som Chief Product Officer.

Resultatene fra målingene kan hjelpe kunden med å redusere avgjørelser basert på synsing og magefølelse.

– Mennesker er vanedyr. Er favorittrommet deres opptatt tenker man fort at alt er fullt, men det er ikke nødvendigvis fullt i andre etasjer, mener Gabrielsen.

Teamet påpeker også at det gjelder for bedrifter å være proaktive fremfor reaktive for de utfordringene som stadig oppstår i samfunnet i dag.

Tørre å gjøre smarte valg

- Strømpriser tar livet av bedrifter sånn det er i dag. Da er det desto viktigere å gjøre smarte endringer i et bygg basert på fakta, som kan forsvares på flere punkter som: strømpriser påvirker kostnad og dermed bunnlinja, i tillegg er storytelling rundt bærekraftaspektet med på appellere til de ansatte og skape entusiasme mot hårete beslutninger. Man må tørre å være den lederen som tar det valget om å for eksempel lukke deler av et bygg, når man bruker innsikt og ser at enkelte dager/uker er belegget ned mot 10/20 prosent. Tenk på hvilken effekt det kan ha på energiforbruk, optimalisert renhold og vedlikehold – da begynner man å snakke effektiv bruk av innsikt for å ta smarte valg rundt driften, og ikke minst redusert klimaavtrykk, og penere bunnlinje, sier Chief Sales and Marketing Officer, Line Schrøder.

Andre eksempler på samfunnsmessig og bedriftenes gevinst er blant annet behovet for antall nybygg, mindre arealer for ren- og vedlikehold og matsvinn.

– Vet man også når det er flest folk på kontoret kan man også påvirke matsvinn i kantinene. Ser man at noen dager er man nærmere 3000 mennesker på jobb, mens hver onsdag og fredag, er det bare drøyt 500 her så kan kantinene planlegge bedre, mener Thorvaldsen.

Les hele artikkelen her.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår