Historiens første forskningsstasjon med null CO2-utslipp

 
Historiens første forskningsstasjon med null CO2-utslipp
30.11.07: Princess Elisabeth bygges opp på Utsteinen, Dronning Maud Land, i disse dager. Stasjonen er resultatet av et belgisk regjeringsinitiativ for å markere det internasjonale Polaråret 2007-2008. Det internasjonale konsernet Schneider Electric leverte avanserte løsninger for elektrisk distribusjon og byggautomasjon.
30.11.07: Princess Elisabeth bygges opp på Utsteinen, Dronning Maud Land, i disse dager. Stasjonen er resultatet av et belgisk regjeringsinitiativ for å markere det internasjonale Polaråret 2007-2008. Det internasjonale konsernet Schneider Electric leverte avanserte løsninger for elektrisk distribusjon og byggautomasjon.



Miljøvennlig og fjernstyrt
- Dette er et unikt initiativ: Stasjonen vil være basert utelukkende på fornybar energi generert av solcellepaneler og vindmøller. Dermed hindrer man utslipp av CO2 og andre drivhusgasser, forklarer Runar Hansesætre, segmentdirektør for energi, infrastruktur og byggautomasjon i Schneider Electric Norge AS i en pressemelding til VVS Aktuelt.

Jorden spares for ca. 50 000 metriske tonn CO2-utslipp i året takket være Schneider Electrics energiløsninger som er levert av forretningsdivisjonen Byggautomasjon.

Prosjektet er særlig utfordrende på grunn av de lave temperaturene (ned til – 40 ºC) som utstyret blir utsatt for. Energianlegget må for øvrig kunne fjernstyres i fire måneder i året.

Stasjonens struktur
Åtte vindgeneratorer vil bli installert foran og bak stasjonen. Hver generator produserer 6kW energi. Installasjonen totalt vil følgelig generere 48 kW energi. Stasjonens tak og vegg vil være dekket med 109,5 kvadratmeter solcellepaneler. I tillegg vil et 270 kvadratmeter fotovoltaisk anlegg bli plassert på en klippe like ved stasjonen. Totalt vil energiproduksjonen være 50,6 kW. Energien produsert av vindgeneratorene og solcellepanelene vil lagres i batterier som skal lokaliseres inne i stasjonens hjerte. Stasjonens hovedsystemer (VVS, ventilasjon, bioreaktor og batteriene for lagring av elektrisitet) vil bli plassert i midten av bygningens første etasje. Oppvarmingen vil tas hånd om av et system som kombinerer passiv solvarme og samtidig generering av varme fra gjenstander og mennesker i stasjonen. Dette skjer ved å resirkulere den termiske ustrålingen fra stasjonens energianlegg i byggets kjerne, datamaskiner, lys og beboere.


Spesialtegnet for ekstreme værforhold
Med et totalareal på 700 kvadratmeter, har Princess Elisabeth-stasjonen blitt prosjektert for å huse 20 personer. Bygget omfatter to etasjer. I første etasje finner man kjøkkenet, badet, et laboratorium og et lager. I annen etasje ligger stuen, tre soverom, en sykestue, kontorer og et kontrollrom.Utenfor stasjonen vil det bli bygget en garasje som vil huse alle kjøretøy som snøscootere, traktorer og ulike typer utstyr.For å isolere optimalt mot den ekstreme kulden vil stasjonens vegger bestå av 9 lag: rustfritt stål, et silikonbasert vanntett lag, et lag av limt granlaminat, etc. Vinduene blir laget av et først lag av dobbel glasering, et luftlag og et tredje lag av spesiell dobbel glasering.

Elektrisk distribusjon for tøffe forhold
Schneider Electrics hovedutfordring er å sørge for sikker energidistribusjon til tross for de ekstremt lave temperaturene. Dette blir løst med Prisma-skap og -switcher kombinert med Mulit9 modulære produkter.
En annen utfordring består i å begrense overforbruk og skape dermed optimale driftsforhold året rundt. Dette håndteres av fjernstyringssystemet SCADA kombinert med TeSys kontaktorer, som fanger informasjon og muliggjør lastutkopling når det er behov.
Automatisk skifte fra eolisk til fotovoltaisk teknologi i tilfelle ekstreme vindforhold blir løst med programmerbare Quantum automasjonsenheter, som tar seg av tilsyn og bl.a. kommandostyring av vannbehandlingssystemet.
Styring og overvåking av varme og ventilasjon er et helt selvstendig system som omfatter stasjonens temperatur, ventilasjon og luftfuktighet.

Princess Elisabeth-forskningsstasjonen ble først installert i Brussel, hvor den ble viet av Prins Philipp av Belgia. Den ble deretter demontert og 24. oktober startet den sin reise mot Antarktis på skip, delt opp i 80 containere. Den er nå under bygging.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår