Nyheter

Høring i Finanskomiteen

Bildet: Tore Strandskog
Bildet: Tore Strandskog

Med virkning fra 1. januar i år ble arbeidsgiverperioden i forbindelse med permittering som følge av manglende arbeid økt fra 10 til 20 arbeidsdager, dvs en lønnsplikt i en måned. Dette er den lengste arbeidsgiverperioden som er innført siden loven ble vedtatt i 1988.

Feil signal
– Vi mener dette er et feil signal, fra en regjering som ønsker levedyktige bedrifter i en konkurranse- og konjunkturutsatt markedssituasjon, og hvor evnen til raskt å kunne tilpasse seg er helt avgjørende. Frem til nyttår har arbeidsgiverperioden vært mellom 5 og 10 dager, avhengig av sysselsettingssituasjonen i Norge.  Norsk Teknologi ber om at arbeidsgiverperiodens lengde reduseres til dette veletablerte nivået, sa Cathrine Aspestrand Furre, advokat i Norsk Teknologi, under høringen.

Kompetanse forsvinner
– Adgangen til innleie, eventuelt midlertidig ansettelse er i utgangspunktet svært begrenset. Permitteringsadgangen er et helt nødvendig verktøy for å raskt finne en løsning hvor oppdrag uteblir eller prosesser stopper opp. -Ved oppsigelser avsluttes arbeidsforholdet med endelig virkning og verdifull kompetanse forsvinner. I distriktene hvor bedrifter ofte har spesialisert seg med nisjeproduksjon/nisjeekspertise, kan dette være katastrofalt.

ENØK-skattefradrag
– Vi er svært godt fornøyd med at ENØK skattefradrag kommer nå til høsten, og det er knyttet store forventninger til dette i hele byggebransjen, fagbevegelsen og miljøbevegelsen. Endelig skal vi få på plass et effektivt verktøy for energieffektivisering rettet mot volummarkedet – for folk flest, sa Tore Strandskog, næringspolitisk direktør i Norsk Teknologi

Undrende til Enova
Norsk Teknologi stiller seg derimot noe undrende til at Regjeringen nå velger å allokere mer penger til Enova før foretakets fremtidige rolle og retningslinjer er avklart. Det er, for å uttrykke det forsiktig, et stort behov for en snarlig revisjon av Enovas mandat

Nye energikrav
Nye energikrav i bygg er nå under revisjon, samtidig som det er løpende debatt om kostnadsnivået i byggesektoren. Det er få krav som er så kostnadsdrivende som nettopp dagens energikrav i bygg – forbud mot bruk av direkte el til oppvarming, selv i energigjerrige passivhusbygg, samt tilknytningsplikt for fjernvarme

– Vi ber Stortinget om å påse at de nye energikravene i 2015 åpner for mer bruk av el til oppvarming (fjerne § 14-7 i TEK10), og at tilknytningsplikten til fjernvarme blir oppmyket når byggherre kan dokumentere lavenergi/passivhus energinivå, avsluttet Strandskog.

Kilde: VKE