- Må leve med lavere prisnivå

 
- Må leve med lavere prisnivåAdministrerende direktør Eirik Frantzen i Bravida ser for seg en vekst opp mot ti prosent i år. (Foto: Bravida)
06.04.11: De tekniske installatørene må leve med et prisnivå som er lavere enn det historisk har vært, mener administrerende direktør i Bravida, Eirik Frantzen.
06.04.11: De tekniske installatørene må leve med et prisnivå som er lavere enn det historisk har vært, mener administrerende direktør i Bravida, Eirik Frantzen.
– Vi kan ikke lenger justere utprisen som en følge av kostnadsøkning, snarere tvert imot så tror jeg vi må leve med et prisnivå som er lavere enn det historisk har vært, sier han.  

Hardere konkurranse
Han mener man er på vei inn i en tid hvor ting begynner å peke oppover, men har ikke troen på at man kommer tilbake dit hvor man var. Frantzen mener blant annet at det vil ta tid før effekten av de store investeringene som særlig gjøres i det offentlige, når bransjen som er sensyklisk. Han trekker også frem at det er nye elementer av konkurranse i bransjen.

– Fremmed arbeidskraft, billigere materiell og andre typer samarbeidskonstellasjoner gjør at konkurransen er betydelig hardere enn det den historisk har vært. Selv om vi ikke kommer til å få det prisnivået vi har hatt, så kan vi gå fra noe som er helt uakseptabelt til noe som vi kan leve med, sier han til Bravida Aktuelt.

Frantzen fremhever kostnadsfokus som det viktigste for sektoren.
– Jeg har fått en stadig større erkjennelse av at konkurransekraft i bransjen skapes gjennom lave kostnader. Det må ikke misforstås til for lav pris. Det er sånn at man må kutte der det er lettest. Det har vært en ledetråd i arbeidet vi har gjort på kostnadsjakt, sier han.
 
Mer oppkjøp
Bravida har det siste året kuttet mer enn 100 millioner i kostnader, noe som førte til et rekordår for selskapet. Han trekker både frem kostnadskutt og det at man har klart å erstatte de store prestisjejobbene med småinstallasjon og service som har lavere risiko og fornuftigere marginbilde, som årsaker. Bravida vil heller ikke lenger fokusere på store prestisjeprosjekter som ikke gir tilsvarende avkastning. 

- Vi vil jakte på de store prosjektene hvor betingelsene gjør det formålstjenelig for både oss og kunden, og vi er helt sikker på at det finnes mange av dem der ute og at det stadig kommer flere. En del av vår ideologi er å kontrollere og styre risiko. Vi synes det er bedre å tjene 10 kroner på hundrelappen, enn 10 kroner på tusenlappen. Risikoprofilen vår vil ikke endre seg, men appetitten kommer til å endre seg, sier han.

Selskapets ledelse jobber med oppkjøp, både med kompletteringskjøp og med strukturelle oppkjøp.
– Vi ønsker en vekst opp mot 10 prosent i år, uten å endre risikoprofil. Klarer vi oppnå den veksten, så vil det kunne styrke vår lønnsomhet betydelig.  Vår vekst er ganske lineær på omsetning og antall medarbeidere. Vi vil vokse med medarbeidere, der mikrokonjunkturen tillater det. Gjennom vekst vil vi kunne få en enda bedre bunnlinje. Det viktigste er å vokse på er organisk, men vi ser på rør i de større byene, sier Eirik Frantzen.
comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår