Ventilasjon

Smarte innkjøp gir smartere ventilasjon

Illustrasjonsbilde (Foto: Bravida)
Illustrasjonsbilde (Foto: Bravida)

For å få dette til tyr de til NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling og «smartere innkjøps»-metoden.

De to er Undervisningsbygg i Oslo kommune og Etat for utbygging i Bergen kommune, som til sammen har et investeringsbudsjett på 5,4 milliarder kroner i år, og de to forvalter til sammen ca. 2,3 millioner kvadratmeter bygningsmasse. I tillegg til nybygg skal samtlige av Undervisningsbyggs 177 skoler med 750 bygninger og Etat for utbyggings 98 skoler i løpet av en tiårs periode være oppgradert med hensyn til innemiljø etter gjeldende krav.

Leverandørutviklingsprogrammets rolle er å legge til rette for bruken av den såkalte «smartere innkjøps»-metoden som nettopp er til for å fremme innovative løsninger og/eller produkter. Hovedingrediensene i metoden er dialog med leverandørene forut for konkurransen, bruk av denne markedskunnskapen ved utformingen av kravspesifikasjonen og bruk av funksjonsbeskrivelse i stedet for detaljbeskrivelse i konkurransen.

Dialog innledet
Forleden dag ble det avholdt dialogkonferanse i NHO-bygget og her møtte nær 20 representanter for om lag et dusin leverandører i ventilasjonsbransjen. Det er første steg i den «smartere innkjøps»-metoden.  De to oppdragsgiverne gjorde rede for sine mål og behov, og innledet en dialog med leverandørene på møtet. Undervisningsbygg og Etat for utbygging ønsker forslag på ventilasjonsløsning i nye passivhus og til ventilasjon i eksiterende bygg. Sistnevnte er dels bygget med liten plass til ventilasjonsopplegg, dels er noen av dem så gamle at det f.eks. kan være forbudt å gjøre noe med deres fasade. Noen av byggene har lang levetid, andre ikke mer enn ti års tid.

Det er ikke forbeholdt de fremmøtte å delta i utviklingen av nye produkter eller løsninger. Også andre kan være med, og utviklingsarbeidet kan innebære samarbeid mellom flere leverandører der eksisterende produkter settes sammen til nye løsninger. Et annet alternativ er at en eller flere leverandører utvikler et helt nytt produkt.

Møte under «fire øyne»
I løpet av mai måned sendes de leverandørene som har meldt seg på, et spørreskjema der de skal gi innspill ved å besvare spørsmål. På grunnlag av innkomne innspill kan de leverandørene som er interessert i det, få en-til-en-møte med oppdragsgiverne for å utdype sine innspill under «fire øyne».
Dersom oppdragsgiverne finner at det er grunnlag for det, kunngjøres en idekonkurranse i juni i år – med frist for besvarelse i august/september. En måneds tid senere kåres vinnerne i hver av de to utfordringene, og det er mulig med premiering: Inntil 100 000 kroner for inntil to vinnere pr. utfordring. Med utgangspunkt i vinnerforslagene er hensikten å utvikle en prototyp.

Kosteffektive og innovative løsninger
Oppdragsgiverne ønsker å utvikle standardiserte løsninger som er rimeligere både i innkjøp og drift enn dagens løsninger, og som samtidig ivaretar krav til levetid, driftssikkerhet og arbeidsmiljø. Hos begge virksomhetene analyseres alle forslag i lys av livsløpseffektivitet, og da kan det godt være at man er villig til å betale noe mer for kvalitet ved kjøp mot at driftskostnadene gjennom levetiden forsvarer det. Det er de beste og mest kostnadseffektive løsningene innenfor produktsegmentet de er på jakt etter – produkter med en teknologi som gir gode løsninger for byggets brukere og for driftspersonalet.

En spesiell utfordring er det at skolebyggene skal være i drift når ventilasjonsløsningene installeres.

Kilde: leverandorutvikling.no