Nyheter

Tar PBE i forsvar

Bildet: André Falchenberg
Bildet: André Falchenberg
08.04.13: – Det er på tide at noen snakker om hvor utakknemlig jobb PBE har. Etatens kritikere glemmer helt hvem som lager reglene.
Av Geir Hasle

André Falchenberg i Beliggenhet Eiendom går hardt ut mot kritikken av Plan- og bygningsetaten i Oslo (PBE). Han mener PBE er feil mottaker, og at etaten er satt til å håndheve et regelverk som ikke fungerer.– PBE er utsatt for politisk kontrollkultur, hevder Falchenberg, og legger til at politikerne instruerer PBE til urealistiske oppgaver.– Vår opplevelse av PBE er at man får en rettferdig behandling, men at etaten er bundet på hender og føtter av regler og reguleringer.

Bremsekloss
Falchenberg er opptatt av småhusplanen i Oslo, som nå er under revidering.
– Den angår de fleste boligområder i Oslos ytre soner, og er Norges største og mest kompliserte reguleringsplan. Her ser vi dessverre at Oslo Høyre fremstår som en kraftig bremsekloss for boligutbyggingen i småhusområdene. Endringsforslaget som nå ligger til vurdering er annonsert som «en mindre justering», men i realiteten er forslagene så store og alvorlige at man trygt kan kalle dette en snik-ekspropriering.
Eiendomsutvikleren mener Oslo-politikerne er i ferd med å gi PBE en enda mer håpløs oppgave.
– De skal forme nye bestemmelser slik at de kan gi avslagshjemmel for diverse detaljerte forhold på et område som dekker 29.000 eiendommer! Men det ligger i sakens natur at eiendommene er så vidt forskjellige at de ikke kan reguleres ned i minste detalj.

Ikke imponert
Falchenberg peker på en rekke «justeringsforslag» i småhusplanen han er overbevist om vil slå svært uheldig ut: Forbud mot å hugge trær, og tilnærmet forbud mot å anlegge p-kjeller under bakken, samtidig som det er uttrykt ønske om mer grøntareal på eiendommene. Det skisseres videre forbud mot terrengjusteringer som i dag ikke er søknadspliktige, og skaper urealistiske forhold for arkitekter. Krav om å kopiere stil fra nabohus, selv i uensartede områder. Krav om grøntarealer pr bolig som ingen vil ha, og forbud mot takterrasser, selv om de er trukket tilbake og nedsenket i takflaten.
– Hvem bestemmer i Oslo? Det finnes et arbeidsutvalg i byutviklingskomiteen, der alle medlemmer er ferske i denne perioden, med unntak av Hermann Kopp fra Høyre. Uten særlig kompetanse skal dette utvalget avgjøre skjebnen til småhusområdene og tusenvis av grunneiere. André Falchenberg er heller ikke imponert av at det eksisterer et miljøparti i Oslo.

Motsatt effekt
– Vi trodde vi hadde et miljøparti, men det viser seg at Miljøpartiet de grønne har liten forståelse for miljø og økologi. De stemmer kontinuerlig mot boligutbygginger i Oslo, og bidrar til langt færre boliger i Oslo. Familier som ønsker en grønn hageflekk må ta til takke med leiligheter. Og biltrafikken til Oslo sentrum blir stadig tettere, fordi kollektivtransporten ikke klarer å holde tritt med den økende trafikken.
Falchenberg har stor forståelse for Oslo-politikernes ønske om mer presise reguleringsbestemmelser for å minske konfliktnivået. Men han tror forslaget bare er egnet til det motsatte, og at det forverrer PBEs muligheter til å håndheve bestemmelsene fornuftig.

Leit
– Det er ikke til å undres over at mange klager på lang saksbehandlingstid i PBE tatt i betraktning hvilket regelmakkverk som gjelder. Hva med å lage en enkel og realistisk regulering med boligbygging som formål, spør Falchenberg, som langt fra er fornøyd med «begrensningene Høyre har bestilt».
Han spør om hvordan det kan forventes at etaten skal drive en forsvarlig forvaltning, med dette utgangspunktet.
– Alle stortingspartiene er skjønt enige om at det må bygges flere boliger. Derfor er det leit at hovedstaden går motsatt vei.