Dansani - visjonær 40-åring

 
Dansani - visjonær 40-åringBildet: Dansani har en sterk dansk designtradisjon, og produksjonen foregår fortsatt i Danmark.
Når Dansani i disse dager feirer 40-årsjubileum, er det med optimisme og en plan for fremtiden. Drømmene og visjonene er fortsatt de samme som for 40 år siden da Dansani ble grunnlagt.

Jubilantens nye konsernsjef, Peter Juul, har staket ut en tydelig kurs. I markeder der byggebransjen opplever store taktskifter, må man være dyktig til å navigere og samtidig holde fast. Derfor er det en stor fordel for en ny konsernsjef å ha en organisasjon med 40 års erfaring i ryggen.

- Dansani har en sterk designtradisjon, et godt produksjonsapparat og erfarne medarbeidere som har vært hos oss i 15, 20 og 35 år. Som alle andre sliter vi for tiden med et fallende marked, men vi lar oss ikke knekke av det. Vi har vært i lignende situasjoner før, sier Peter Juul. 

Bildet: Administrerende direktør Peter Juul ser en lys fremtid for danske Dansani.

En mann med en god idè

Thomas Bjerrum grunnla Dansani i 1983 som et enmannsforetak i sitt eget hjem. Han hadde store drømmer og visjoner, og det var ingen tvil om produktet - baderomsmøbler. Dansani har vokst fra et enkelt rom i Thomas Bjerrums hus til 20.500 kvadratmeter - fortsatt på Sønderjylland, for lokal forankring har alltid vært viktig. 

Dansk design produsert i Danmark

Produktutviklingssjef Rasmus Kjær har vært i selskapet i 30 år.

- Vi tenker baderom... og bare det, slik har det vært helt siden starten. Den erfaringen vi har med å utvikle baderomsmøbler over så lang tid, gir oss en unik kunnskap, et solid fundament og ikke minst et nettverk av samarbeidspartnere og underleverandører som få andre i bransjen har, sier Rasmus Kjær.

Det tok ikke lang tid før grunnleggeren Thomas Bjerrum bestemte seg for å etablere egen produksjon. Han ville sikre gjennomgående høy kvalitet, utsøkt finish og pålitelig levering. Med egen produksjon og slitesterk dansk design vokste selskapet raskt.

Bildet: Thomas Bjerrum grunnla Dansani som et enkeltmannsforetak i 1983.

Kombinasjonen av høyteknologiske maskiner og dyktig håndverk har skapt et unikt produksjonsmiljø som gjør det mulig å produsere møbler i standardfarger på bare to uker. Den danske designarven, der form følger funksjon, gjelder fortsatt. Hver minste detalj i møblene er gjennomtenkt for å sikre at de er både stilige og funksjonelle, slik at forbrukeren kan starte dagen i et ekte velværerom.

- Opprettholder spesialkompetansen

Peter Juul er ikke umiddelbart bekymret over den manglende interessen for privat byggevirksomhet i de fleste av de europeiske markedene Dansani betjener.

- Min oppgave er å skape ny dynamikk slik at vi opprettholder den spesialkompetansen vi har, og kombinerer den med innovasjon innen produkt, salg og digitalisering. Senest har vi lansert LIGHTHOUSE, en serie basert på et nytt, revolusjonerende patent for flatpakkede møbler som vil vise vei for mer bærekraftige baderomsmøbler. Så vi er først på markedet med denne teknologien. Vi er i full gang med initiativer som fokuserer på bærekraft til tross for krisen, og vi har også en rekke andre produktnyheter i vente i 2024, sier Peter Juul, som ser optimistisk på fremtiden.

- Dansanis reise er et uttrykk for verdien av sterke røtter, kontinuerlig innovasjon og et engasjert team. Med blikket rettet både mot fortidens suksess og fremtidens potensial vil vi
fortsette å innovere oss selv og bransjen, og vi tror på en lys fremtid,  avslutter Peter Juul.

comments powered by Disqus
 

 
 
 
 

Aktivitetskalender

Vis alle

  

Aktuelle prosjekter

Vis alle

  

Bransjekommentar

Vis alle

  

Kurs og Seminarer

Vis alle

  

Produktnyheter

Vis alle

  

Nyttekjøretøy

Vis alle

  

 
 
 
Retningslinjer for datahåndtering, personvern og informasjonskapsler

Ved å surfe videre på vår hjemmeside og bruke våre tjenester godkjenner du at vi samler inn data om dine besøk. I vår personvernerklæring forklarer vi hvilke data vi samler inn, hvorfor vi samler dem inn og hva vi bruker dem til. Les mer...

OK, jeg forstår